جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

50 درصد مرگ‌ها بعد از تصادف اتفاق می‌افتد

 

روزهای گرم تابستان آخرین نفسش را می‌کشد و پاییز و آغاز درس و مدرسه در راه است. برای همین خانواده‌ها در تکاپو هستند تا از این روزهای پایانی برای سفر بهره کافی را ببرند.

 

به گزارش «خبر آنلاین»، اما به گفته پرویز سیاح البرزی معاون عملیات ترافیکی پلیس راه کشور، باید مراقب بود تا این سفرها  حادثه‌ای را رقم نزند. وی با تشریح عوامل مهم در تصادف نقش وزارت بهداشت و درمان را در پیشگیری مهم می‌داند و می‌گوید : متاسفانه براساس امار، 48 تا 52 درصد مرگ‌ها بعد از تصادف یا در زمان انتقال به مراکز درمانی  صورت می‌گیرد.

بازهم اخر تابستان رسید و خانواده‌ها در صدد استفاده از اخرین روزهای این تعطیلات برای سفر هستند. کدام جاده‌ها در تعطیلات معمولا شلوغ می‌شوند؟

بستگی به تعطیلات دارد. اگر کوتاه مدت باشد اصولا محور شمال ترافیک سنگینی خواهد داشت. بیشتر حجم ترافیک هم در محور تهران - کرج و کرج - چالوس است. برای همین از ظهر یا از ساعت 16 محدودیت‌های ترافیکی می‌گذاریم و جاده‌ها معمولا یک طرفه می‌شوند. محور ارتباطی تهران ، مشهد هم از محورهای شلوغ و پرتردد محسوب می‌شود. البته در تعطیلات طولانی تر مثل عید نوروز این ترافیک در تمام جاده‌های کشور مشاهده می‌شود.

اما در این روزها موج دوم سفرهای تابستانی آغاز شده است.شما پیش بینی می‌کنید این شلوغی جاده‌ها تا کی ادامه داشته باشد؟

 خوب بله. خنکی هوا در شهرهای شمالی و اتمام تعطیلات سبب شده که ما تا پایان شهریور این شلوغی را در جاده‌های کشور داشته باشیم. بنابراین پلیس راهورطرح ترافیکی خود را آغاز کرده است. البته با توجه به ظرفیت محدود محورهای شمالی کشور، هموطنان باید طوری برنامه ریزی کنند که در دو یا سه روز پایانی تابستان در ترافیک جاده نمانند. چون بیشترین حجم ترافیک تابستان  هر سال از 25 تا 31 شهریور مشاهده می‌شود. البته بیشترین تعداد تصادف‌های جاده‌ای تابستان هم در همین روزها اتفاق می‌افتد.

آقای البرزی اماری وجود دارد که مهمترین عوامل تصادف که منجر به مرگ می‌شوند کدامند؟

حوادث رانندگی بیشتر بر اثر خستگی، خواب آلودگی و عدم توجه به جلو، رعایت نکردن فاصله طولی و انحراف به چپ یا راست است.

در تابستان امسال امار تصادف چقدر بود؟

هنوز امار دقیقی ندارم اما مطمئن هستم که نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

آیا صحت دارد که درهر تیک تاک ساعت بیش از 2 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند؟

در حوزه ترافیک و تصادفات 2 عامل از اهمیت بسیاری برخوردار است یکی زمان و دیگری جان انسان ها.مهمترین عامل در کاهش مرگ و میر بعد از تصادف خدمات اورژانس و امداد رسانی است. چون باید حتما وسیله حمل و نقل مجروح ایمن باشد و تجهیزات لازم را داشته باشد. همچنین فردی که به عنوان متخصص بالای سر مجروح حاضر می‌شود باید متخصص باشد و بتواند در زمان طلایی مجروح را نجات دهد چون براساس امار 48 تا 52 درصد مرگ‌ها بعد از تصادف یا در زمان انتقال به مراکز درمانی  صورت می‌گیرد.

یعنی اگر در سال 22 هزار نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست بدهند علت مرگ حداقل 10 هزار نفر آنها به اورژانس و خدمات درمانی باز می‌گردد؟

بله. برای همین هم ما همیشه  تاکید داریم که مراکز درمانی باید امادگی و شرایط لازم را برای  پذیرش بیمار داشته باشند و به بیمار رسیدگی کنند.

الان چقدر طول می‌کشد تا اورژانس برسر بیمار حاضر شود؟

براساس گفته اورژانس 15 دقیقه و استاندارد جهانی هم 10 تا 15 دقیقه است. اما در کشورهای پیشرفته از اورژانس هوایی هم استفاده می‌کنند تا امار مرگ و میر را کاهش دهند. در کل من نقش وزارت بهداشت و درمان را در بحث پیشگیری از تصادف مهم می‌دانم. چون با حداقل قیمت می‌توان از رانندگان  تست اعتیاد گرفت یا با ایجاد مراکز درمانی اختلالات روانی را تشخیص داد تا به کاهش هیجانات روحی رانندگان کمک کند.

اما وقتی صحبت از تصادف برون شهری می‌شود بیشتر ایمنی بودن جاده‌ها مطرح می‌شود. چقدر از جاده‌های کشور ایمن هستند؟

همان طور که می‌دانید تعریف بزرگراه و آزادراه متفاوت است و وزارت راه براساس درجه بندی انها را نام گذاری می‌کند. در بازدیدی که کارشناسان دیگر کشورها از راههای کشور داشتند همه جاده‌ها را ایمن و استاندارد نداستند چون نقاط حادثه خیز فراوانی در انها وجود دارد. مثلا آزادراه قزوین - رشت خیلی استاندارد نیست .

در بحث تصادفات جاده‌ای ،همیشه عامل انسانی و جاده‌ای مطرح می‌شود. شما کدام یک را مهمتر می‌دانید؟

اگر دقیقتر بخواهم پاسخ شما را بدهم، باید بگویم 5 عامل انسانی، وسیله نقلیه، راه، اجرای قوانین و خدمات فوریت‌های پزشکی باید به طور همزمان هماهنگ باشد تا حوادث رانندگی کاهش یابد.در بحث عامل انسانی اموزش مهم است که باید این اموزش باید از مهدکودک شروع شود و مانند سایر دروس  به صورت مقطعی تا زمان دانشگاه پیش رود، تا قانون پذیری در فرد شکل گیرد و تقویت شود.

در این صورت می‌توانیم بگوییم که قانون پذیری و تبعیت از علائم راهنمایی رانندگی در فرد به صورت فرهنگ درامده است.

متاسفانه در هیچ‌یک از دوره‌های آموزشی، به رانندگان فرهنگ رانندگی آموزش داده نمی‌شود و افراد تنها در سن 18 سالگی برای گواهینامه اطلاعات لازم را یک هفته حفظ می‌کنند و سپس همه قوانین را به فراموشی می‌سپارند؛ در واقع در ایران رانندگان به علایم کنار جاده به مثابه دکمه‌های یک کت و شلوار می‌نگرند و فکر می‌کنند تنها برای نمایش نصب شده‌اند.

اما عموما رفتار انسان قابل پیش بینی نیست و تخلف پذیر است. برای همین استاندارد بودن جاده‌ها هم اهمیت دارد؟

بله، شرایط راه باید به گونه‌ای باشد که اگر انسان تخلفی انجام داد خطای او را پوشش دهد. مثلا اگر فردی به دلیل خواب آلودگی از جاده منحرف شد جاده باید حداکثر شیب را داشته باشد. یا اگر راننده‌ای سرعت غیر مجاز داشت جاده به گونه‌ای ایمن باشد که کمترین اسیب را به او برساند و منجر به خسارت شود نه مرگ او. به عبارتی جاده باید بخشنده باشد. البته در این بحث شرایط محیطی هم مهم هستند که به دو دسته قابل پیش بینی و غیرقابل پیش بینی تقسیم می‌شود.عوامل پیش بینی مانند شناخت جاده‌های برف گیر در فصل‌هایی از سال است اما عوامل غیر قابل پیش بینی مثل ریزش کوه و بهمن قابل تشخیص نیست. ما هرقدربه سمتی پیش رویم که عوامل محیطی شناخته تر شوند امکان کاهش تصادفات بیشتر خواهد شد.

وقتی انسان آموزش ببیند و راه هم ایمن باشد اگر وسیله نقلیه استاندارد نباشد باز هم احتما خطر وجود دارد؟

خوشبختانه سهم نقص فنی وسیله نقلیه در بروز حوادث جاده‌ای 4 درصد است اما باید به  ضرورت ساخت مراکز معاینه فنی برای کاهش وپیشگیری حوادث رانندگی در جاده‌های کشور توجه کرد.

 در دنیای امروز انقدر سیستم فعال و غیرفعال در طراحی و ساخت وسایل نقلیه استفاده می‌شود که کمترین اسیب را به فرد می‌رساند. مانند سیستم‌های هشدار دهنده یا ای.بی.اس. به عبارتی قطعات به گونه‌ای ساخته می‌شوند که اگر تصادفی رخ داد نیروهایی که از برایند دو قطعه ایجاد می‌شود کمترین ضربه  را به راننده وارد می‌کند. درست مانند ضربه مشت به لاستیک ماشین که حالت ارتجاعی دارد.

با تمام این مواردی که عنوان کردید مامور اجرای قانون هم باید از هر لحاظ تامین باشد تا قوانین را به درستی اجرا کند و از خطا‌ها چشم‌پوشی نکند؟

شکی نیست و ما هم همواره تاکید داریم که پلیس راهور نباید مشکل معیشت و رفاه داشته باشد. البته باید بررسی کرد که چقدر از قوانین راهنمایی و رانندگی بازدارنده هستند. یعنی باید مشخص شود که آیا جریمه 20 هزار تومانی برای سرعت غیرمجاز کافی است؟ یا اینکه راننده بدون در نظر گرفتن خطر و جریمه با سرعت غیرمجاز حرکت خواهد کرد. چون شاید مقررات بازدارندگی راحت‌ترین و ارزان ترین راه برای کاهش حوادث رانندگی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد