جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

چیلر تراکمی آب خنک یا چیلر تراکمی هوا خنک؟ راهنمای انتخاب چیلر مناسب

اگر به دنبال سرمایش برای آپارتمان یا محیط مسکونی یا اداری خود هستید و یا اگر با ماشین آلات صنعتی کار می کنید و نیاز به چیلر برای جلوگیری از داغ شدن ( خنک کاری ) دستگاه ها و مواد خود دارید و نمی دانید از چه نوع سیستمی، با چه مشخصاتی استفاده کنید، به شما توصیه می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

  

چیلر چیست؟

چیلر ها در ساختمان ها برای تامین سرمایش استفاده می شوند. چیلر ها با استفاده از فن کویل که در هر اتاق به صورت مجزا و قابل کنترل نصب شده است سرمایش مطلوب و دلخواه را فراهم می کند؛ چیلرها علاوه بر تامین سرمایش مطلوب برای ساختمان ها و تهویه مطبوع، برای فرایندهای صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند؛ به بیان ساده تر، چیلرهای صنعتی مایعات فرآیند را خنک می کنند. مایعات فرایند ( معمولا آب یا مخلوط آب/گلیکول) برای خنک کردن ماشین آلات، تجهیزات، غذا و غیره استفاده می شود.


چیلر چگونه کار می کند؟

چیلرها دقیقا همان چیزی را که از نامش مشخص است انجام می دهند، همه چیز را خنک میکند. در واقع چیلرها  در طیف وسیعی از کاربردها ضروری هستند. اما، چیلر چگونه کار می کند؟ به طور خلاصه، آنها از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کنند و محصولات را خنک نگه می دارند تا از آسیب به ماشین آلات جلوگیری شود و یا در پروژه های ساختمانی از جمله مسکونی, بیمارستان ها, هتل ها, ساختمان های تجاری و ... از گرمای بیش از حد جلوگیری می کند و دمای فضا را مطلوب می کند. در اینجا، ما عناصر چیلرها و نحوه عملکرد آنها را تجزیه کرده ایم. به این ترتیب، شما آماده خواهید بود که بهترین سیستم را برای نیازهای خود انتخاب کنید.


 


اجزای چیلر تراکمی:

چرخه تبرید در چیلر شامل چهار جزء اصلی است:

- کمپرسور

- کندانسور

- شیرانبساط

- اواپراتور


اجزای اصلی چیلرها

1- کمپرسور

کمپرسورها برای افزایش فشار (و درجه حرارت) مبرد طراحی شده و به عنوان موتور محرک مبرد و برای گردش آن در سیکل استفاده می شوند. با افزایش فشار مبرد، دمای اشباع افزایش می یابد. با افزایش دمای اشباع، کندانسور به راحتی مبرد را خنک می کند. در ساخت چیلر از انواع کمپرسورها از جمله کمپرسور اسکرال، اسکرو و پیستونی استفاده می شود.

2- کندانسور

کندانسورها یک مبدل حرارتی هستند که گرما را از مبرد داخل چرخه به هوای اطراف (در چیلر هواخنک) یا آب (برج خنک کننده در چیلر آب خنک) منتقل می کنند و با این کار باعث تغییر فاز مبرد از گاز داغ پرفشار به مایع سرد پرفشار می شوند. کویل های کندانسور در چیلرهای هواخنک از لوله های مسی و فین های آلومینیومی ساخته می شوند.

3- فن های کندانسور در چیلرهای هواخنک

به منظور تقطیر مبرد در کویل کندانسوری از فن های آکسیال با برندهای مختلف استفاده می گردد.

4- شیر انبساط

شیرهای انبساط در دو نوع مکانیکی و الکترونیکی استفاده می شوند. شیرهای انبساط مکانیکی ساده و ارزان هستند. شیرهای انبساط الکترونیک گرانتر هستند اما کنترل دقیق تری روی مبرد عبوری با توجه به شرایط مختلف را اعمال می کنند.

شیرهای انبساط، مایع پرفشار را به مخلوط مایع/گاز کم فشار تبدیل می کنند. شیرهای انبساط بعد از کندانسور و قبل از اواپراتور در مدار تبرید نصب می گردند.

5- اواپراتور

در اواپراتورها، مبرد به صورت مخلوط مایع/گاز کم فشار وارد می شوند و گرمای حاصل از فرآیند را می گیرند و سپس به صورت گاز کم فشار خارج می شوند. 

6- لوله های مبرد که به سه بخش زیر تقسیم بندی می شوند:

- خط تخلیه که خط اتصال کمپرسور و کندانسور است.

- خط مایع که خط بین کندانسور و اواپراتور است.

- خط مکش که خط بین اواپراتور و کمپرسور است.


 


انواع چیلرهای تراکمی مورد استفاده کدامند؟

چیلرهای هوا خنک و چیلرهای آب خنک 

 گرمای ایجاد شده در چرخه تبرید باید حذف شود تا چرخه بتواند به کار خود ادامه بدهد. این کار توسط کندانسور انجام می شود و مبرد در این بخش از حالت گاز گرم پرفشار به حالت مایع سرد پرفشار تبدیل می شود. چیلرهای تراکمی بر اساس نوع سرد شدن در بخش کندانسور به دو نوع تقسیم می شوند:



نوع اول: چیلرهای هواخنک

در این نوع چیلر مبرد از داخل کویل های کندانسوری عبور کرده و هوا توسط فن های آکسیال بالای کندانسور از لابلای کویلهای کندانسوری عبور کرده و مبرد داخل سیکل را خنک می کنند. استفاده از این نوع چیلرها در تاسیسات کوچک یا متوسط که فضاهای وسیع در دسترس نیستند یا هنگامی که آب مداوم برای برج خنک کننده وجود ندارد توصیه می شود.

در این نوع چیلرها با توجه به عدم نیاز به فضای موتورخانه و هزینه نگهداری پایین در مقایسه با انواع چیلرها میتواند گزینه خوبی برای پروژه های کوچک تا متوسط باشد.


 


نوع دوم: چیلرهای آب خنک

چیلرهای آب خنک دارای کندانسور آب خنک می باشد و نیاز به برج خنک کننده دارد که معمولا در پشت بام نصب می شوند. برج خنک کننده گرمای اضافی از سیکل را میگیرد و به هوای آزاد منتقل می کند. استفاده از این نوع چیلرها معمولا در تاسیسات متوسط و بزرگ که دارای منبع آب مداوم در آنها می باشند توصیه می گردد.

اندازه چیلرهای آب خنک از مدلهای کوچک با ظرفیت 20 تن تبرید تا مدل های عظیم چند هزار تنی، که در تاسیسات بزرگ مانند فرودگاه ها، مراکز خرید و کارخانه ها استفاده می شود، متغیر است.

معمولا چیلرهای آب خنک برای نصب و راه اندازی در داخل تاسیسات و موتورخانه در نظر گرفته شده است، بنابراین عمر بیشتری نسبت به چیلرهای هواخنک دارد، اما هزینه های استقرار و نگهداری آن در مقایسه با چیلر هواخنک بسیار بیشتر می باشد.


 


چرا چیلر هوا خنک را انتخاب کنیم؟

- چیلرهای هواخنک نسبت به چیلرهای آب خنک نیاز به نگهداری کمتری دارند.

- چیلرهای هواخنک نیاز به برج خنک کننده و پمپ های بین آن ندارد.

- نصب آن نسبت به چیلرهای آب خنک آسان تر است.

- چیلرهای هواخنک نسبت به چیلرهای آب خنک نیاز به مصرف آب کمتری دارند.




چیلرهای هوا خنک در مکانهایی که منابع آب کافی نیست یا کیفیت آب چندان خوب نیست به طور گسترده ای استفاده می شود. راحت ترین بخش این است که سیستم های چیلر هواخنک نیازی به برج خنک کننده ندارند، بنابراین نصب آنها آسان است. 


 


چرا چیلر آب خنک را انتخاب کنیم؟

مزایا

- چیلر های آب خنک معمولا از چیلر های هواخنک کارآمد تر و دارای بازدهی بیشتر می باشند.

- چیلر های تراکمی آب خنک نسبت به چیلرهای تراکمی هواخنک برای خرید چیلر دارای هزینه پایین تری می باشند.

- چیلر های آب خنک برای خنک کاری در مقیاس کوچک و مقیاس تجاری مناسب هستند.

- در فضاهایی که محدودیت فضا در پشت بام وجود دارد از چیلر های آب خنک استفاده می کنند.


 


معایب

- نصب و نگهداری چیلر های آب خنک به دلیل نصب برج خنک کننده، مخازن و پمپ ها آب می تواند هزینه بر باشد.

- از آنجایی که برای سرمایش به منبع مداوم آب نیاز دارند، ممکن است برای مکان هایی با کمبود یا محدودیت آب مناسب نباشند.

- چیلر های آب خنک برای جلوگیری از تشکیلات رسوبات معدنی در سیستم نیاز به تصفیه دوره ای آب دارند که این کار موجب صرف هزینه زیاد می گردد.

- در مناطق مرطوب به دلیل مکانسیم استفاده از برج خنک کننده نمی توان از این نوع چیلر ها استفاده کرد.

- در چیلر های تراکمی آب خنک نیاز به فضای موتورخانه می باشد که این فضا در برخی موارد  هزینه زیادی تحمیل می کند.


 


کاربرد چیلر های تراکمی

ما از چیلر های تراکمی برای تهویه مطبوع و یا خنک کاری ماشین آلات و محصولات استفاده می کنیم و بر همین اساس می توان گفت چیلر ها در حوزه های زیر کاربرد دارند . 

- آپارتمان ها

- ساختمان های تجاری

- ساختمان های اداری

- فضاهای ورزشی

- بیمارستان ها

- سوله های صنعتی

- انبارهای نگهداری محصولات

- دستگاه های تزریق پلاستیک

- دستگاه های لیزر

- گونی بافی


 


گروه صنعتی تهویه کارمانیا دنا بیش از 15 سال است که تولید کننده انواع چیلر تراکمی و انواع سیستمهای تهویه مطبوع است؛ درصورتی که نیاز به دستگاه چیلر هوا خنک یا چیلر آب خنک و مینی چیلر دارید با ما تماس بگیرید. با شما و در کنار شما هستیم.


منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد