جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

اطلاعات جامع در خصوص چیلر تراکمی

باید گفت بدرستی یکی از برترین تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده در حوزه صنعت تهویه مطبوع دستگاه چیلر می باشد؛ با بررسی های صورت گرفته  می توان گفت منشاء اختراع چیلر تامین مورد نیاز سرمایش در صنایع بوده است که با مرور زمان از این سیستم برای تامین هوای مطبوع ساختمانها هم استفاده شده است؛ تا حدی که می توان گفت چیلر ها را می توان به عنوان یکی از کارآمد ترین سیستم های تهویه مطبوع به شمار آورد.
  
تعریف چیلر
چیلر دستگاهی است که گرما را از یک سیال می گیرد و آنرا توسط یک سیکل تبرید خنک می کند؛ که این فرآیند خنک سازی در چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تفاوت دارد؛ که ما در مقاله ای دیگر به بررسی کامل چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی خواهیم پرداخت. همانطور که در مقدمه هم نیز ذکر شد چیلرها دارای دسته بندی های مختلفی هستند که بنابر نیاز هر پروژه و دسترسی به انرژی ها مانند انرژی الکتریسیته، گاز، انرژی زمین گرمایی و ... و همچنین کارکرد پروژه یعنی پروژه های صنعتی، پروژه های مسکونی و یا تجاری و غیره طراحی و تولید می شوند. اما نکته کلی در خصوص چیلرها این است که همگی یک وظیفه مشترک را بر عهده دارند و آن تامین سرمایش می باشد.

کاربردهای چیلر
شما به خوبی می دانید ازچیلرها یا برای خنک کاری دستگاه ها، قالب ها و محصولات استفاده می شود یا به همراه هواساز ها و فن کویل ها کار تهویه مطبوع ساختمان ها را بر عهده دارند.

کاربرد چیلر به عنوان سیستم تهویه مطبوع 
چیلرها زمانی که به عنوان سیستم سرمایشی ساختمانها استفاده می شود یک سیال ( آب ) را سرد می کنند و ما این آب سرد را به وسیله  سیستم لوله کشی به دستگاه های هواساز یا فن کویل انتقال می دهیم و این دستگاه ها با مکانیسمی که دارند تبادل حرارت را انجام می دهند و باعث خنک سازی و تهویه مطبوع ساختمان ها می گردند و در این پروسه آبی که گرمای محیط را گرفته مجددا ً به چیلر وارد شده تا دوباره آب سرد شود و در سیکل تهویه مطبوع قرار گیرد. البته ما با قراردادن هواسازها می توانیم علاوه بر کنترل دما کنترل رطوبت را هم انجام دهیم.

کاربرد چیلر برای خنک کاری دستگاه های صنعتی 

ما از چیلرها برای خنک کاری دستگاه ها، قالب ها، فرآیند تولید و محصولات تولیدی استفاده می کنیم. در این پروسه سیال سرد شده توسط چیلر به چرخه دستگاه های صنعتی یا فرایند تولید محصول ارسال می گردد و باعث خنک کاری دستگاه یا محصولات می شود.

چیلر در صنایع مختلفی کاربرد دارد اما حوزهایی که بیشترین استفاده از چیلر را دارند به شرح زیر می باشند:

• صنعت پلاستیک: از چیلرها در تزریق پلاستیک برای خنک کاری قالب و مواد اولیه استفاده می شود.

• صنعت چاپ: در صنعت چاپ از چیلرها برای خنک کاری دستگاه ها و غلطک ها استفاده می شود.

• صنعت گونی بافی: از چیلرها برای خنک کاری قالب ها و فرایند تولید گونی بافی استفاده می شود.

• صنعت خودرو سازی: ما از چیلر ها در صنایع خودرو سازی  جهت خنک کاری قالب ها و حفظ کیفیت قطعه تولیدی استفاده می کنیم.

• صنعت مواد نوشیدنی: در صنایع نوشیدنی ما برای خنک کردن محصول و فرایند نهایی استفاده می کنیم. 

علاوه بر حوزه های بالا ما در صنایع زیر هم از چیلر استفاده می کنیم:

1- صنعت داروسازی

2- صنعت تولید موادغذایی

3- اماکن اداری وعمومی کارخانه ها 

4- کارخانجات نساجی

5- کارخانجات ریخته گری وفولاد سازی

6- صنایع نفت وگاز وپتروشیمی

7- سالنهای پرورش قارچ

16

بررسی انواع چیلر
ما می توانیم چیلرها را در دسته بندی های مختلف قراردهیم:

1- بر اساس نوع کندانسور 

2- بر اساس نوع کمپرسور

3- بر اساس ظرفیت ( تن تبرید )

4- و غیره 

اما  یکی از دسته بندی های متداول تقسیم بندی چیلرها بر اساس نوع سیکل تبرید می باشد.   

در این تقسیم بندی چیلرها را، در دو دسته چیلر تراکمی و چیلرهای جذبی جای می دهیم. ما در این مقاله به بررسی چیلرهای تراکمی و قطعات آن می پردازیم و در مقالات دیگر در خصوص چیلرهای تراکمی و جذبی بیشتر صحبت می کنیم .

چیلر تراکمی 
در یک تعریف ساده باید بگویم در چیلر های تراکمی حذف گرمای سیال براساس یک سیکل تراکمی صورت می پذیرد. به این صورت که مبرد در کمپرسور بسیار داغ و فشرده می شود و به سمت کندانسور می رود و پس از دفع گرما وارد اواپراتور شده و در آنجا با توجه به دمای پایین مبرد سیال خنک می شود. 

اجزای چیلر تراکمی 
به طور کلی ما  در چیلر های تراکمی هوا خنک و آب خنک قطعات و اجزای مشترکی داریم اما یک تفاوت کلی در اجزای این چیلرها وجود دارد و آن کندانسور هست ؛ما در چیلر های تراکمی آب خنک کنداسور آبی ( یا آب خنک ) داریم اما در چیلر تراکمی هوا خنک ما، کنداسور هوایی ( هوا خنک ) داریم؛ در ادامه مقاله ما به بررسی قطعات چیلر تراکمی می پردازیم اما یک نکته قابل تامل  در خصوص قیمت چیلر و قیمت مینی چیلر قطعات بکار گرفته شده در این دستگاه ها می باشد:

کمپرسور:
این قطعه یکی از مهم ترین اجزای چیلرهای تراکمی است. بطور خلاصه عملکرد کمپرسور به این صورت است که با ایجاد اختلاف فشار باعث فشرده شدن و داغ شدن مبرد می شود و یک مبرد داغ و فشرده را به سمت کنداسور میفرستد. 

کمپرسورها را می توان در 4 دسته جای داد:

1- کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی 

2- کمپرسور اسکرال یا حلزونی  

3- کمپرسور اسکرو یا مارپیچی  

4- کمپرسور سانتریفیوژ یا گریز از مرکز  

کمپرسور برای چیلر بر اساس ظرفیت دستگاه چیلر انتخاب می شود.

 

کندانسور :
باید گفت در چیلرها دو مبدل حرارتی وجود دارد؛ یکی کندانسور و دیگری اواپراتور. همانطور که گفته شد کندانسور ها وظیفه انتقال گرما از مبرد به هوا یا آب را دارند.

در چیلرها دو نوع کندانسور داریم:

1- کندانسور هواخنک در چیلر های تراکمی هوا خنک

2-کندانسور آب خنک در چیلر تراکمی آب خنک .

مبرد در کنداسور آب خنک، توسط آب گرمای خود را از دست می دهد و خنک می شود؛ اما در کندانسور هوا خنک مبرد توسط جریان هوا، گرمای خود را از دست می دهد و خنک می شود. 

فیلتر داریر:

این قطعه در سیکل تبرید 4 وظیفه مهم بر عهده دارد:

1- جذب رطوبت 

2- جذب ذرات جامد مانند براده ها و فلزات 

3- جذب اسید 

4- بایستی گفت در کل فرایند فیلتراسیون را انجام می دهد .

 

شیر انبساط:
شیر انبساط یا اکسپنشن ولو از قطعات پر کاربرد در چیلرها می باشند که کار تغییر جریان ( تنظیم ) ورودی مبرد در یک سیکل تبرید در چیلر ها را بر عهده دارند و باعث می شوند با تنظیم جریان مبرد بار مورد نیاز برای اواپراتور تامین گردد؛ که نتیجتاً باعث افزایش عملکرد و راندمان کمپرسور می شود. 

انواع شیر انبساط :

1- شیر انبساط ترموستاتیکی

2- شیر انبساط الکترونیکی 

 

اواپراتور:
همانطور که گفتیم یکی دیگر از مبدل های حرارتی در چیلرها علاوه کندانسور، اواپراتور می باشد. کار اواپراتور تبادل حرارت در چرخه تبرید است به این صورت که باعث تغییر فاز مبرد می شود و آنرا از مایع تبدیل به گاز می کند و در این پروسه با جذب گرما با عث خنک سازی سیال موجود در اواپراتور می شود . 

شیر برقی :
شیر برقی درچیلر های بالای صفر و زیرصفر  و سردخانه ها استفاده میشود.این قطعه بین کندانسور و شیر انبساط قرار میگیرد.

وظیفه اصلی شیر برقی قطع و وصل کردن مایع مبرد به اواپراتور است.

کنترلر (PLC) :

این قطعه در چیلر وظیفه کنترل عملکرد صحیح برخی از قطعات در چیلرهای تراکمی را بر عهده دارد. بطور کل وظیفه اتوماسیون در سیستم های تهویه را بر عهده دارد .

اهم وظایف کنترلر (PLC)

1-   کنترل دماهای آب ورودی و خروجی 

2-  کنترل فشارهای کارکرد کمپرسورها 

3-  کنترل اخطارهای چیلر 

4-  کنترل وضعیت خاموش یا روشن شدن کمپرسورها 

5-  کنترل روشن و خاموش شدن فن چیلر  

6- بررسی وضعیت جریان آب در اواپراتور چیلر

7- صدور فرمان خاموش شدن چیلر 

و غیره 

از سایر اجزای چیلر های تراکمی می توان به:

1-  فشار سنج یا گیج

2- سرویس ولو 

3- سلونوئید ولو یا شیر مغناطیسی

4-  سایت گلاس، ترموستات کنترل ضد یخ یا آنتی فریر 

5- شیر اطمینان 

6- هیتر محفظه کارتر روغن 

7- فیوز برق کنتاکنتور

8-  بیمتال تایمر 

9- سوئیچ استوپ و استارت (کلید قطع و وصل)

10-  ترمینال  و کابلشوها               

و ... اشاره کرد 

 

ظرفیت چیلرهای تراکمی 
گروه صنعتی تهویه کارمانیا دنا بر اساس نیاز هر پروژه ( مسکونی و یا صنعتی ) درظرفیتهای مختلف اقدام به تولید و فروش چیلر و مینی چیلر می نماید. 

ما در چیلر های چیلر های تراکمی هوا خنک و آب خنک و مینی چیلرها تولید خود از کمپرسورهای پیستونی، اسکرال و اسکرو استفاده می کنیم. 

ما تمام توان خود را بکار می گیریم تا به درستی ظرفیت هر چیلر را با توجه به منطقه جغرافیایی یا نیاز پروژه صنعتی معین کنیم. 

این گروه تمامی قطعات بکار گرفته در چیلرهای تولید خود را از برندهای روز و معتبر بازار تامین می نماید.

 

در گروه صنعتی تهوویه کارمانیا دنا چیلرهای هواخنک در ظرفیت های 15 تن تبرید تا 600 تن تبرید و چیلر های تراکمی آب خنک در ظرفیت های 30 تن تبرید تا 800 تن تبرید و مینی چیلر از 4 تن تبرید تا 12 تن تبرید تولید می شود.

 

مناسب ترین چیلر
گروه صنعتی تهویه کارمانیا دنا به شما در انتخاب مناسب ترین چیلر تراکمی کمک خواهد کرد اما بطور کل اگر شما با کمبود آب مواجه هستید یا در مناطق مرطوب، بهترین و مناسب ترین انتخاب چیلر تراکمی هوا خنک می باشد؛ اما باید این نکته را بگویم که چیلر های تراکمی آب خنک راندمان بالاتری نسبت به چیلر تراکمی هوا خنک دارد.  

17

خرید چیلر و سخن پایانی 
گروه صنعتی تهویه کارمانیا دنا با بیش از 15 سال تجربه در زمینه تولید و فرورش چیلر های تراکمی و فروش مینی چیلر  و سایر سیستم های تهویه مطبوع در ظرفیت های مختلف به شما کمک می کند تا بتوانید بنابر نیاز پروژه خودتان (مسکونی یا صنعتی ) بهترین انتخاب را انجام دهید. 

شایان ذکر است جهت حصول اطمینان و رضایت کامل مشتریان تمامی قطعات چیلرهای تولیدی دارای دو سال گارانتی بی قید و شرط و ده سال خدمات پس از فروش می باشد . 

ما شما را دعوت می کنیم حتماً از کارخانه و خطوط تولید بازدید نماید.

به منظور دریافت مشاوره واستعلام قیمت چیلر و مینی چیلر با واحد مشاوره و فروش گروه صنعتی تهویه کارمانیا دنا تماس بگیرید.

تلفن تماس :65432527-021 : دفتر فروش و کارخانه 

تلفن همراه :09194428183 : مشاوره و فروش مهندس احمدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد