جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

ده مهندس برتر تمام دورانها

 

مهندسان افرادی هستند که دنیای مدرن پیرامون ما را ساخته اند. هر وسیله ای که اکنون در دست شماست زمانی وجود نداشته ولی یک فکر و ایده یک یا چند نفر همراه با نبوغ منجر به طراحی و ساخت تجهیزات پیشرفته امروز شده است. اما اگر بخواهیم ارزش کار مهندسان را بررسی کنیم آن را با چه معیاری می سنجیم؟ آیا تا به حال فکر کرده اید بزرگترین مهندسان تاریخ چه کسانی بوده اند؟ این همان چیزی است که در این مقاله مهمان یاد بگیر دات کام خواهید بود. در اینجا ما 10 مهندس برتر تاریخ را به صورت معکوس از دهم تا اولین آنها بررسی می کنیم.

۱۰-نیکلاس اتو

نیکلاس اتو اولین موتور چهار زمانه یا موتور سیکل اتو را ساخته است. به این موتور ها موتور های احتراق داخلی یا درون سوز می گویند، چون سوخت مستقیماً در اتاقکی که پیستون وجود دارد می سوزد. موتور های سیکل اتو یا چهار زمانه هنوز در اتومبیل هایی که در خیابان در رفت آمد هستند استفاده می شوند. البته در آنها بهینه سازی هایی برای افزایش راندمان، کاهش مصرف سوخت، کاهش سر و صدا و... انجام شده است. گذشته از طراحی اتو سرمایه گذاری دو تاجر بزرگ به نام های گاتلیب دایملر و کارل بنز موجب شد موتور اتو محرک اتومبیل های امروزی باشد.

-۹ آلن تورینگ

آلن تورینگ ساختار دودوی یا باینری را در ریاضیات پایه گذاری کرد، که امروزه در تمام کامپیوتر های دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. او را پدر علم کامپیوتر می دانند. کامپیوتری که شما اکنون در حال استفاده از آن هستید، بدون ساختار دودویی کار نمی کند. او همچنین در جنگ جهانی دوم کد آلمانی انیگما را شکست که بدون آن اگر نگوییم پیروزی بر نازی ها غیر ممکن باید بگوییم بسیار دشوار بود. هر چند او هیچگاه چیزی نساخت ولی اثر کار بزرگی که در صنعت کامپیوتر انجام داد او را به این جایگاه رسانید.

-۸ میخائیل کلاشینکف

هر چند بیشتر قسمت های کلاشینکوف AK-47 از اسلحه های دیگر اقتباس شده بود ولی این کار با زیرکی و ظرافت زیادی انجام شده بود. در حقیقت طراحی ساده اسلحه ای تقریباً بی عیب که کارایی فوق العاده ای داشت. سبب شد سازنده اش را به عنوان یک نابغه مطرح کند. تولید این اسلحه ارزان تمام می شد استفاده از آن بسیار ساده بود به راحتی نمی شکست و بعد از پنجاه و اندی سال هنوز تولید می شود. از روی این مدل انواع مختلفی اسلحه ساخته شده است و آن را می توان یکی از بهترین های تاریخ دانست که قدرت نفوذ بالایی دارد.

-۷ ارشمیدس

ارشمیدس مردی است که نمی توان افتخار را از او دور دانست. او مهندسی است که می گویند توانست با تعداد زیادی آینه کشتی دشمن را به آتش بکشد. یا می گویند جرثقلی ساخته بود که می توانست کشتی های رومی را بلند کند و در هم بکوبد. هر چند درباره صحت و سقم این حرف ها مدرک معتبری در دست نیست ولی هنوز افتخارات بزرگی وجود دارد که به او نسبت می دهند. که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم: محاسبه عدد پی یا همان 3.14 معروف، مارپیچ ارشمیدسی که وسیله ای بود برای بالا آوردن آب مورد نیاز کشاورزی و کار معدن استفاده می شد. او همچنین در استفاده از اهرم ها و قرقره ها روش های جدیدی را خلق کرد. چندین منجنیق ساخت. و در علم ریاضی مطلبی را عنوان کرد که مهندسی امروز بدون آنها وجود نداشت.

-۶ اولیور و ویلبر رایت

افراد زیادی قبل از این دو نفر سعی کردند پا به عرصه هوانوردی بگذارند ولی اکثر آنها کارشان از نظر مهندسی بی ارزش بود. اما برداران رایت کسانی بودند که توانستند به طور واقعی مهندسی هوانوردی را پایه گذاری کنند. آنها زمانی موفق به پرواز شدند که تصور افراد از علم هوانوردی چیزی شبیه به حرکت بر روی زمین بود. ولی برادران رایت دیدگاه جدید برای این علم خلق کردند. برای اینکه پرواز قابل کنترل باشد سیستم سه محوری ساختند که برای پرواز یک ضرورت بود. همچنین برادران رایت اولین افرادی هستند که ملخ هواپیما را با دید آیرودینامیکی ساختند.

-۵ هرو اهل اسکندریه

این مرد 50 سال قبل از میلاد مسیح یک انقلاب صنعتی را آغاز کرد. او چرخی ساخت که با نیروی بخار به حرکت در می آمد و یک گوی را می چرخاند. هر چند او نتوانست دیگران را قانع کند که دستگاه او چقدر می تواند مفید باشد و اختراعش در حد یک اسباب بازی باقی ماند. ولی او را می توان پایه گذار توربین های بخار دانست.  او همچنین نوشته هایی درباره پنوماتیک، ریاضی و فیزیک دارد.

-۵ جمیز وات

جمیز وات موتر بخار را به صنعت معرفی کرد و انقلابی در صنایع آن زمان بوجود آورد. گاورنری ( یک کنترل کننده سرعت مکانیکی ) که او ساخت موتور بخار را در دور مطلوب نگاه می داشت. ساخت یک کنترل کننده دور برای موتور های بخار کار بسیار ظریفی بود. او اصلاحات زیادی روی موتور های بخار انجام داد. تا جاییکه امروزه ما او را یکی از برترین مهندسان تاریخ می دانیم.

-۳ توماس ادیسون

ادیسون را می توان یکی از پرکارترین مخترعان تاریخ دانست. او رکورد 1097 اختراع ثبت شده را دارد.ادیسون صنعت عکاسی را توسعه داد، لامپ رشته ای، دوربین تصاویر متحرک، پروژکتور برای نمایش تصاویر متحرک و صد ها اختراع دیگر دارد. او همچنین نخستین نیروگاه برق و سیستم توزیع آن را ساخت. بدون اختراعات او دنیای مدرن کنونی غیر قابل تصور بود.

-۲ نیکلا تسلا

بی شک نیکلا تسلا بزرگترین مهندس برق همه دورانهاست. از اختراعات او می توان به لامپ فلورسنت، بوبین تسلا، موتور القایی و برق سه فاز اشاره کرد. او سیستم مولد جریان AC را ساخت که از یک موتور و یک ترانسفورماتور ساخته شده بود. بعضی ها می گویند او قرن بیستم را اختراع کرد. ولی متاسفانه در آخر عمر مشکلات روانی پیدا کرد و مرگ خوبی نداشت. اما کار های پر ارزش او همیشه در یاد ها باقیست.

-۱ لئوناردو داوینچی

شاید داوینچی را بتوان یکی از خیال پرداز ترین مردان تاریخ دانست. لئوناردو  بسیاری از اختراعات کنونی را از هلی گوپتر گرفته تا تانک و زیردریایی پیش بینی کرده بود. بعدها مهندسان ثابت کردند بسیاری از رویا های او مانند چتر نجات، پل ها وسیستم های حمل نقل و... قابل ساخت و استفاده اند. لئوناردو وسایل انقلابی بسیاری طراحی کرد. لئوناردو را بی شک می توان بزرگترین مهندس طراح دانست.

مهندسان بزرگ قابل احترام دیگری وجود دارند که ذکر نام آنها را در اینجا ضروری می دانم.

الی ویتنی ماشین پنبه پاک کنی

رودولف دیزل - موتور دیزل

ورنر ون بران - سیستم موشکی

انریکو فرمی و لئو اسزیلارد - اولین راکتور هسته ای

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد