جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

مرموزترین روستای ایران!

 

روستای ایستا واقع در شهرستان طالقان شاید مرموزترین روستای ایران باشد، روستایی در خاک البرز که مردمانش در زمان توقف کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر در کرج‏، سکوت حکمفرماست و کسی کاری به کار کسی ندارد. در کوچه ها اثری از رد پای تکه آهنهایی که در شهر "خودرو" نامیده می شود نیست. مردمانی که چون تابلو نقاشی زندگی و آداب و رسوم گذشته را در عصر ارتباطات یدک می کشند.

نه تنها شبها پای تلویزیون نمی نشینند که به شب نشینی هم اعتقادی ندارند. عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و... برای آنان معنا و مفهومی ندارد.

مهمان نواز هستند به شرطی که احدی از زنان قصد ورود به روستای آنان را نداشته باشد. همانطور که تا کنون کسی از دنیای بیرون زنان آنان را ندیده است. متمول هستند و از طریق فروش زمینهای پدریشان در تبریز روزگار می گذرانند.

شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران به حساب نمی آیند. هیچگونه خدمات دولتی را دریافت نمی کنند.

جایی که هرگونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند

اینجا ایستا است؛ مرموزترین روستای ایران! جایی که هیچگونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند و بدون آب لوله کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات، وسایل ارتباطی و ... زندگی می کنند.

گروهی از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی، فقیه مشهور دوره مشروطه که با الهام از آرای تجددستیز او چنین زندگی را در زمانه تسلط مدرنیته سامان داده‌اند.

میرزا صادق مجتهد تبریزی از فقهایی بود که در هر دو حیطه نظر و عمل، بسیار بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاور‌هایش تاکید می‌کرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می‌داد.

اهالی روستای ایستا واقع در شرق طالقان اوقات شرعی نماز را با شاخصه‌های خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رویت خویش تعیین می‌کنند، به رویای صادقانه معتقدند، آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی ‌(عج) هستند.

فرزندان آن بعد از رسیدن به سن تکلیف مختارند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز بازگردند، هیچگونه فعالیت‌ سیاسی و اجتماعی نداشته و باورهای خود را تبلیغ نمی‌کنند.

اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند

اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و از امکانات رفاهی جدید مانند آب لوله کشی، گاز، برق، تلفن، رادیو و تلویزیون و... استفاده نمی‌کنند.

کودکان آن روستا به سبک سنتی و مکتب خانه‌ای با فراگیری دروسی همانند واجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید سواددار می‌شوند.

ساعت مچی و دیواری در محل زندگی "اهل توقف" وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه‌های آنان به کار نرفته است.
آنان به نحو اسرارآمیزی از مردم فاصله می‌گیرند و کمتر کسی را به خانه خود راه می‌دهند.

از هر نوع مظاهر مدرنیته و تکنولوژی دوری می‌کنند و با این عزلت گزینی و انتخاب زندگی رهبانی، هاله‌ای از شایعات و سخنان عجیب را در اطراف خود پراکنده‌اند.

اهالی بومی طالقان که به درستی نمی‌دانند اینان از کجا آمده‌اند و چه مرام و مسلکی دارند، گاه آنان را اسماعیلی مذهب و زمانی دراویش ترک دنیا گفته قلمداد می‌کنند که در انتظار ظهور امام مهدی (آخرین پیشوای شیعیان) هستند.

نظرات 28 + ارسال نظر

____________@@_@__@_____@
___________@@@_____@@___@@@@@
__________@@@@______@@_@____@@
_________@@@@_______@@______@_@
_________@@@@_______@@______@_@
_________@@@@_______@_______@
_________@@@@@_____@_______@
__________@@@@@____@______@
___________@@@@@@@______@
__@@@_________@@@@@_@
@@@@@@@________@@_____
_@@@@@@@_______@_____
__@@@@@@_______@@_____
___@@_____@_____@_____
____@______@____@_____@_@@
_______@@@@_@__@@_@_@@@@@
_____@@@@@@_@_@@__@@@@@@@
____@@@@@@@__@@______@@@@@
____@@@@@_____@_________@@@
____@@_________@__________@
_____@_________@_____
_______________@_____
____________@_@_____

اه من دوممممممممممممممم شدم

اینجا اول و دوم نداریم که! اول و آخر خودتی

عجب روستایی

از هرچی بگذریم بابا اینا دیگه کی هستن که مهمون نوازن تا وقتی زن به روستاشووووووووووووووووووووووووووووون نره
واقعا که همون بهتر نمیان بیرووووووووووووووووووووووووووووووووون از روستا

جدا یه سر باید بریم ببینیم چه خبره

ووووووووووووووووووووووووووووووی

عجباااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

میگم امیر حسین حالا نرفتی توووووووووووووو؟

نه ولی یه روزی میرم. اسمشو یادم بمونه اگه یادمم رفت یاد این می افتم که به همه ایست میدن یاد ایستا می افتم

میخوای یه سر برووووووووووو
اگه مردی هم ما مخلصیم
حلواتو درست میکنم میدم درو همسایه که یه فاتحه ای بدن
میگم مامانت نشنوه نفرینم میکنه
( ای الهی ننت داغتو ببینه چرا ازپسر من مایه میزاری )
خب دیگه ما که سر حرفمون هستیم

تو بیفت جلو
مرد کش نیستن زن کشن

دستت درد نکنه دیگه دستی دستی ما رو کشتی حلوامونم درست کردی
برم اونجا یهو گیر میدن بیا با دختر ما ازدواج کن وگرنه میکشیمت

اصلا ادمیزادن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نمیدونم!

امیر امروز میخوام یه اپ بزارم

گوشتو بیار
(پارتی )
میگم لباس خوشگل بپوش
در ضمن تنها نیای یه دوستی نامزدی همسری
نبود ته تهش خواهری بزادر زاده ای چه میدونم همون بچه که تو کوچتون داره بازی میکنه رو بیار

من هیچ کس رو ندارم اگه راه نمیدی یه سر تا دم در میام اون اکس ما رو بده رفع زحمت کنیم!

خب چی شد رفتی ؟؟؟؟؟؟؟
این رو ستا رو میگم
کی میری

گذاشتمش تو برنامه پنج ساله سوم!

اها

هی وای من

این هی وای من شعار جدیدته!

اووووووووووووووووومدیم یه کم عدد نظراتتو ببریم بالا وقتی بیای و یه سر به وبلاگت بزنی کفت میبره

هی وای من

آره حسابی کفمون برید! تازه اومدیم وبلاگ شما کفمون بیشتر برید! دیدیم هیچ نظری رو تایید نکردید زدید پست قبلیتون رو هم ترکوندید!
هی وای من

$$
__$$$
__$$$$__________________$
__$$$$$________________ $$
__$$$$$$$______________ $$$
__$$((▂))$$$____________$$$$
__$$$$$$$$$$_________$$((▂))$
__$$$'¤'¤'$$$$$______$$$$$$$$$
__$$$¤'¤'¤'¤$$$$___$$$$'¤'¤'¤$$$
__$$$'¤'¤'¤'¤'¤$$$__$$$¤'¤'¤'¤$$$
__$$$$'¤'¤'¤'¤'¤$$$ $$$'¤'¤'¤'¤'$$
___$$$$'¤'¤'¤'¤'¤$$$ $$'¤'¤'¤'$$$
_____$$$$'¤'¤'¤'¤$$$ $$'¤'¤'$$$
__$$$$$_$$$'¤'¤'¤'¤$ $$'¤'¤$$
_$$((▂))$$$$$_$$$$$$$$$$$_O_O
$$$$$$$$$$$$$$$_$$$$$$_ _ $ $
$$$'¤'¤'¤'¤'¤'¤'¤'¤$$$$_$$___$ $
$$$'¤'¤'¤'¤'¤'¤'¤'¤'¤'¤'$$$$__$$$
$$$$'¤'¤'¤'¤'¤'¤'¤'¤'¤$$$$_$$$
_$$$$$$$$$$$$$$$$_$$$$
__$$$((▂))$$$$$_$$$$$
____$$$$$$$_$$$$$
_________$$$$$
______$$$
_____$¤
___$¤
__$¤
__$¤_

حذف کردی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هی وای من

من حذف کردم؟!!!!!!!!! خودت همه نظرای منو حذف کردی! پست خودتو حذف کردی! پست پارتی چی شد؟

به نیت 15تن پانزده تا بیشتر پروانه برات گذاشتم
واااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

۱۵ تن کین؟!

یعنی حذف کردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بازم تکرار میکنم پست پارتی رو چی کار کردی؟

میکشمت حذف کرده باشی جفت چشاتو در میارم
ووووووووووووووووووووووولی اصفهانی که از این کارا نمیکنه

اصفهانی دیگه کیه؟ تو اصفهانی هستییییییییییی؟

ااااااااااااااااااااااااااااااا
حذف نکردی
ولی باور کن به نیت پانزده تن برات پانزده تا پروانه گذاشته بودم

خوب بگذریم

منظورت اینه اصفهانی نیستی ولی من باورم نمیشه
میدونی چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هی وای من

اخه زورت میاد برای هر پستی دو تا نظربیشتر بزاری

آررررررررررررررررره
نهههههههههه
مررررررسی
باااااااشه
نیستم
چرااا
ااا

میبینم که ترسیدی

منو تررررررس!

نترس کاریت ندارم
این هم بگذرد میدونم دادا اصفهانی حتما نظرام ارسال نشده

تو که حذف نمیکنی

به جون آبجی ثریا واقعا اصفهانی نیستم ولی یه بار رفتم!

برو وبم جوابتو بگیر خوشمان میاید از خودمان که کم نمیاریممممممممممممممممم

چه خوب منو یاد درس ژاله انداختی ولی یادم نیست موضوعش راجع به چی بود

ژاله و منیژه ای کیو
گلشون پژمرده شد

آهان یادم اومد گلش پژمرده میشد

[ بدون نام ] جمعه 13 اسفند 1389 ساعت 11:05

اگه گفتی من کیمممممممم

تابلوئه دیگه ثریایی! آخه آی کیو آی پی ت که معلومه. لااقل میخوای معما طرح کنی برو از تو کافی نت کامنت بزار

نه من نبودم امیر من دوتا از دوستام ای پی شون با من یکیه البته بگم تو همین اپارتمانن و هر سه همه از شرکت شهراد نتمنو شارژمیکنیم

برووووووووووو!
اصلا آی پی چه ربطی داره به شارژ از یه شرکت. هر کامپیوتر آی پی خودشو داره.

ولی من بودم

میدونستم

اینو جدی گفتم ای پی اونا هم مثل منه

برووووووووووووووو!

محمد سه‌شنبه 9 فروردین 1390 ساعت 17:59 http://sedayesokoot.blogsky.com

چه حالی میده زندگی تو این روستا .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد