جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

اعتماد به نفس کاذب

 

همه جا خوانده‌ایم و شنیده‌ایم که اعتماد به نفس یکی از خصوصیات مثبت و برجسته هر انسانی است و توصیه‌های فراوانی نیز درخصوص تقویت اعتماد به نفس برای رسیدن به هر موفقیتی وجود دارد.

ولی نکته حائز اهمیت این است که ما باید توجه داشته باشیم و اعتماد به نفس را به معنای درست و واقعی بشناسیم و در خود تقویت کنیم زیرا این نوع از اعتماد به نفس می‌تواند سبب موفقیت و پیشرفت فردی شود. در بسیاری از موارد، افراد به اعتماد به نفس زیادی یا کاذب مبتلا می‌شوند که به غرور می‌انجامد و همین مساله می‌تواند سبب انحراف در مسیر اهدافشان شود.

شرط عقل این است: پیشگیری بهتر از درمان است.

موارد زیادی از افراد معتاد را دیده‌ایم که می‌گفتند: قبل از این که معتاد شویم به هیچ عنوان فکر نمی‌کردیم روزی در دام اعتیاد گرفتار شویم.

اینقدر به خودمان اطمینان داشتیم که می‌گفتیم می‌توانیم در هر شرایطی رفتارمان را کنترل کنیم. لذا بدون ترس خودمان را در هر موقعیتی قرار می‌دادیم. همین مساله سبب شد ناخواسته گرفتار شویم.

من افراد زیادی را می‌بینم که با دوستان ناباب معاشرت می‌کنند، خود را در موقعیت‌های ناجور قرار می‌دهند و به نوعی رفتار پر خطر از خود بروز می‌دهند. وقتی به آنها تذکر داده می‌شود که این دوستان یا این رفتار خطرساز هستند و ممکن است پشیمانی به بار بیاورند، آنها با اعتماد به نفس زیاد می‌گویند: من آنقدر اعتماد به نفس دارم و به خودم اطمینان دارم که مطمئن هستم هیچ‌گاه کسی یا چیزی نمی‌تواند من را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی هر وقت هم اراده کنم می‌توانم از هر آنچه می‌خواهم دوری نمایم.من برای سرگرمی یا تفریح یا رفع کنجکاوی این کار را می‌کنم و مطمئن هستم هر وقت اراده کنم می‌توانم از آن دور شوم!

خلاصه این افراد با اعتماد به نفس کاذب و در اصل غرور بیجا به خودشان وعده می‌دهند که گرفتار نخواهند شد یا هر وقت بخواهند می‌توانند از این مهلکه فرار کنند. متاسفانه در عالم واقعیت می‌بینیم این‌گونه افراد، هم مبتلا به اعتیاد می‌شوند و هم دیگر راه گریزی نمی‌یابند. زیرا نیروی پلید اعتیاد از اعتماد به نفس دروغین آنها قوی‌تر است. می‌توان گفت افرادی که به خودشان غره‌تر هستند بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند.

افراد معتاد در دنیا خودشان با میل و رغبت به سمت اعتیاد کشیده نشده‌اند و دوست نداشته‌اند معتاد شوند و همه نسبت به اعتیاد انزجار دارند، ولی هر کسی به نوعی و با علل و اسباب گوناگونی درگیر این معضل خانمانسوز شده است که می‌باید از تجارب همه آنها استفاده کرد تا این بیماری را شناخت و از آن دوری کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد