جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

مالزی

 

کشور مالزی یکی از کشورهای ثروتمند آسیایی است که به ثبات سیاسی و رشد سریع اقتصادی اشتهار دارد و در آستانه ورود به شمار کشورهای کاملا توسعه یافته قرار دارد. پایتخت مالزی کوالالامپور است که به عنوان یکی از پایتخت های مدرن جهان به حساب می آید.

مالزی استقلال خود را در 31 اوت سال 1957 بعد از اینکه برای اولین بار پرچم آن در میدان مرداکا به احتزاز در آمد بدست آورد. در آن زمان کوالامپور بعنوان مرکز استان سلنگار شناخته می شد ولی شهر تا حدی رشد کرده بود که بعنوان پایتخت محبوب مردم برگزیده شد. از آن به بعد، هیچ چیزی مانع رشد آن نگردید و این شهر به عنوان یک مرکز صنعتی و تجاری شناخته شده است.

بسیاری از شرکتهای چند ملیتی مانند سیتی بانک، GE، مایکروسافت، لیئو برنت، آلاینس و خیلی های دیگر به زیبایی شهر در طی سالیان گذشته افزوده اند. با کمک همین شرکتها بوده است که کوالامپور بعنوان یکی از 10 شهر منتخب آسیا در مجله هفتگی آسیا رای آورد.

 

موقعیت جغرافیایی مالزی :

موقعیت جغرافیایی مالزی در بین مدار 30 2 شمالی و 30  112 شرقی قراردارد، بنابراین مالزی دارای آب و هوای استوایی و شرجی بوده که در اواخر بهار بادهای موسمی جنوب غربی و از اوایل زمستان تا اواخر بهار بادهای موسمی شمال شرقی در آن می وزند. دمای هوا بطور متوسط در روز حدود ºC33 و در طول شب به C º 27 خواهد رسید. آب و هوای گرم نواحی استوائی با دمای حدود 21 تا 32 درجه سانتیگراد و شدیدا تحت تاثیر بادهای موسمی شمال شرقی و جنوب غربی . بین ماههای می تا سپتامبر فصل خشک نامیده می شود. سواحل شرقی بخش غربی و بخش شرقی مالزی دارای فصول بارندگی بین نوامبر تا فوریه هستند. اختلاف دما بین ماههای خشک و پر باران بین 2 تا 4 درجه سانتیگراد است.

کشور مالزی در جنوب شرقی آسیا، تشکیل شده از دو سرزمین و 13 استان می باشد که 11 استان در سرزمین اصلی و 2 استان دیگر در جزیره ساراواک و صبا قرار دارند. سرزمین اصلی شبه جزیره ای است که از شمال با کشور تایلند و از جنوب به سنگاپور متصل بوده و قسمت دیگر آن جزیره بورنیئو است که با یک سوم مرز شمالی کشور اندونزی هم مرز بوده و کشور بروئنی در شمال آن واقع شده است. وسعت کل این کشور 329.750 کیلومتر مربع است که از این مقدار 328.550 کیلومتر مساحت خاکی و 1.200 کیلومتر آن در محدوده آبی قرار دارد. این کشور با جمعیتی بالغ بر 24 میلیون جمعیت می باشد که 32.6% آنان افراد بین 1 تا 14 سال بوده، 62.6% افراد بین 15 تا 64 سال و 4.7% را افراد بالای 65 سال تشکیل می دهند. بنا به اطلاعات آماری مالزی نرخ رشد جمعیت در حدود 1.78% می باشد که از 4 فرقه اصلی 50.4% مالایی، 23.7% چینی، 11% بومی های اولیه و 7.1% را هندیان تشکیل می دهند.

 

وضعیت فرهنگی و اقتصادی مالزی :

مالزی دارای حکومت سلطنتی مشروطه فدراتیو می باشد که اسماً توسط بالاترین مرجع قانونی و مجلس مقننه که شامل دو مجلس سنا و شورا می باشد اداره می شود؛ تمام ایالات شبه جزیره مالزی دارای قانونگذاران موروثی می باشند به غیر از ایالات ملاکا و پنانگ؛ فرمانداران این دو ایالت به همراه ایالات صباح و ساراواک در مالزی شرقی توسط دولت مرکزی منصوب شوند. اختیارات فرمانداران ایالات توسط قانون دولت فدرال تعیین می شود؛ تحت شرایط دولت مرکزی ایالات صباح و ساراواک دارای امتازات ویژه می باشند، (بعنوان مثال این ایالات می توانند در رابطه با قوانین مهاجرت سلیقه خود را اعمال نمایند) ایالت صباح دارای 25 رای در مجلس و ایالت ساراواک دارای 28 رای در مجلس می باشد. در راس حکومت آقای یانگ دی-پورتوان آگونگ بوده که البته امور دولت در اختیار نخست وزیر، آقای عبدالله ابن احمد بداوی که از 31 اکتبر 2003 انتخاب شده می باشد.

از نظر اقتصادی صنعت بزرگترین بخش اقتصاد مالزی را تشکیل می دهد. توریسم و مواد اولیه مانند نفت، روغن نخل، لاستیک طبیعی و چوب نیز سهم مهمی در اقتصاد مالزی دارند.   

مالزی درحال پیشرفت سریع در صنایع بخصوص الکترونیک و خودرو میباشد. وجود سنگاپور و هنگ کنگ قطب های بزرگ  اقتصادی؛ ژاپن دومین کشور صنعتی دنیا؛ چین بزرگترین کشورصادرات ارزان قیمت؛ هند و استرالیا در اطراف این کشور؛ تنوع خاصی در نژاد و زبان ساکنان مقیم این سرزمین بوجود آورده است و کمک مهمی برای ترقی آن کشور میباشد.

هم اکنون بیش از 40 هزار دانشجوی خارجی از 150 کشور دنیا در مالزی مشغول به تحصیل می باشند . حضور دانشگاههای معتبر جهان برای اجرای دوره های آموزشی مشترک با دانشگاههای مالزی سبب افزایش ورود دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل به این کشور شده است . سالانه حدود 13 میلیون گردشگر خارجی وارد مالزی می شوند و این کشور را به مکانی بین المللی برای جذب گردشگران تبدیل کرده است .

کشوری در قلب آسیا با فرهنگها، جاذبه ها و دیدنیهای متفاوت که مانند ظرفی جوشان و پر هیجان مذاب که نژادها و ادیان مختلف مالایی، هندی، چینی و دیگر افراد با همدیگر در صلح و صمیمیت زندگی می کنند. کشور زیبایهای بی حد و مرز که با آسمان خراشهای بلند به خانه های سنتی طویل اشراف دارد. با داشتن زیبا ترین سواحل و مناطق شنا  در دنیا، می تواند محلی برای گریز از فعالیتهای روزانه باشد. سواحلی بسیار زیبا در قلب آسیا با شنهای سفید و درخشنده که کیلومترها در حاشیه آبهای خوش رنگ جزیره استوایی امتداد دارد.

 

برج کوالامپور:

این برج مخابراتی چهارمین برج بلند دنیاست که ارتفاع آن 421 متر بوده و در کنار برجهای پتروناس استوار بنا شده است.  برای دید منظره بهتر بازدید کنندگان می توانند به ارتفاع 335 متری برج بروند تا بتوانند از امکانات بیشتری برخوردار شوند. از این مکان می شود شهر کوالامپور را در پایین و منطقه حفاظت شده جنگلی وسط شهر را دید. جنگل حفاظت شده بوکت ناناس که به ریه سبز شهر کوالامپور نیز معروف است درست در کنار برج کوالامپور قرار دارد. این منطقه دربرگیرنده انواع کونه های گیاهی و جانوری در مالزی بوده و بازدید کنندگان این امکان را می دهد که از حشرات مختلف مانند پروانه های رنگی، میمونها، سنجابها و پرندگان دیدنی در محیطی طبیعی استفاده کنند. در بالای برج کوالامپور رستوران گردان سری آنگاسا قرار دارد

 

جمعیت کشور مالزی :

فدراسیون مالزی شامل بخش غربی مالزی و ایالات صباح و ساراوک در شرق می باشد. این کشور در 7 درجه شمال خط استوا قرار داشته و بخش غربی مالزی توسط دریای چین جنوبی از صباح و ساراوک جدا شده است.مالزی از شمال با تایلند، از جنوب با سنگاپور و از سمت جنوب شرقی با اندونزی و برونئی هم مرز میباشد. مساحت این کشور 329758 کیلومتر مربع و دارای 25 میلیون نفر جمعیت می باشد. پایتخت این کشور کوالالامپور بوده و پایتخت اداری آن شهر پوتراجایا می باشد

مالزی بالغ بر25 میلیون نفر جمعیت دارد که از قومیت های مختلف تشکیل شده است.
66% از نژاد مالائی. 30% چینی . 8% هندی و مابقی از نژادهای دیگر می باشند. تعدد نژادها و فرهنگ ها در مالزی به یکی از جاذبه های این کشور تبدیل شده است

 

زبان رسمی مردم مالزی :

زبان رسمی این کشور مالائی می باشد اما زبان انگلیسی به صورت گسترده در محاورات استفاده میگردد. سایر زبانها مانند مانداریان -  تامیل و پنجابی نیز متداول می باشد.

 

واحد پول مالزی :

واحد پول مالزی رینگیت مالزی Malaysia Ringgit   می باشد که به 100 واحد کوچکتر تقسیم شده است.

RM 1 = sen 100

 -نسبت برابری RM با دلار آمریکا              * 32 US$ 1= RM 3

*این نسبت برابری در زمان انتشار صحیح می باشد و امکان تغییر وجود دارد.

 

 

ساعت رسمی مالزی :

ساعت رسمی مالزی 8 ساعت جلوتر از زمان مبداء گرینویچ است که در مقایسه با ایران در شش ماه اول سال شمسی زمان در مالزی 3.5 ساعت جلوتر از ایران بوده و در شش ماه دوم سال (بخاطر تغییر ساعت رسمی در ایران) این اختلاف 4.5 ساعت می باشد.

 

تلفن های ضروری:

(با پیش شماره 00603 از خارج از مالزی و با پیش شماره 03 از شهرهای دیگر مالزی به جز کوالالامپور)

سفارت جمهوری اسلامی ایران                                                  42514830

دفتر ایران ایر در فرودگاه                                                             87873711

دفتر ایران ایر در کوالالامپور                                                         21611351

مجتمع آموزشی امام خمینی                                                    42562857

پلیس                                                                                    999

اورژانس                                                                                 991

آتش نشانی                                                                           994

مرکز اطلاعات                                                                          103

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد