جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

رفع بوی بد پا

 

بوی بد پا گاهی آنقدر آزاردهنده است که گاهی به عنوان یک آلودگی محیطی به‌حساب می‌آید. اما با تمام بدی آن، بوی پا چیز مهمی نیست و فقط علامتی از پرکاری غدد عرق می باشد. ترشح زیاد عرق پا ،محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می سازدو ازیاد باکتری‌ و قارچ نیز بوی نامطبوع پا را ایجاد می نماید.

به طور دقیق مشخص نیست که چرا در برخی افراد غدد عرق ترشح بیشتر از حد معمول دارند. و اغلب این عرق زیاد با عفونت باکتریائی یا قارچی همراه می باشد.

درمان بوی پا

-کفش و جوراب خود را عوض کنید: عوض کردن مرتب کفش و جوراب شانس رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها را کاهش می‌دهد. چند جفت جوراب و اگر می‌توانید یک جفت کفش اضافی با خود به محل کار ببرید و در طی روز آنها را تعویض نمایید.

-از پودر ضدقارچ استفاده نمایید:روزی دو بار کمی پودر ضدقارچ به پای خود بزنید تا کمتر عرق کند. و اگر پا عرق کرده باشد، آن را برای قارچ‌ها نامناسب می‌کند.

-جوراب نایلنی بپوشید: بهترین پوشاک ، پوشاک نخی می باشند، اما برای رفع بوی پا جوراب نایلنی بهتر است، زیرا نمی‌گذارد عرق روی پا بماند. هرچه عرق کمتر باشد، میزان قارچ و باکتری هم کمتر می شود.

-از کفی‌های بوگیر استفاده نمایید: کفی‌های ذغالی کفش می‌توانند بوی کفش را بگیرند. اما باید با جوراب نایلنی استفاده شوند، زیرا در غیر این‌صورت بو را فقط مخفی می کنید. از بین بردن عرق نکتهٔ اصلی در از بین بردن بوی پا می باشد.

-کفش چرمی بپوشید:کفش‌های ساخته شده از مواد طبیعی مانند چرم بهتر از کفش‌های ساخته شده از مواد پلاستیک می باشند زیرا خروج گرما از آنها آسان‌تر صورت می‌گیرد.

-غذای مناسب بخورید: در برخی افراد استفاده از غذاهای ادویه‌دار با ایجاد عرق تولید بوی پا می‌کنند. اگر شما هم در خوردن غذاهای تند افراط می‌کنید و نمی‌خواهید پایتان بو بدهد، مرتباً پاها را با دقت بشویید.

-پایتان را با چای شستشو بدهید: اسید تانیک موجود در چای ، بوی پا را از بین می‌برد. مقداری چای درست کنید و بگذارید تا سرد شود. سپس، آن‌را در ظرفی بریزید و پاها را ده دقیقه در آن بگذارید. شستشوی بعدی پا با آب و صابون رنگ چای بر روی آن را از بین می‌برد.

– شستشوی داروئی کنید: شستن پاها دوبار در هفته با محلول استات آلومینیوم در آب گرم برای رفع بوی پا مؤثر می باشد.

از پشم بره استفاده کنید: در مواردی که پا شدیدا عرق می کندا، دور انگشتان را با قطعات کوچک پشم بره، که در بیشتر داروخانه‌‌ها وجود دارد، ببندید. این پشم رطوبت را خیلی خوب جذب می‌کند. اما باید روزی چند بار آن را تعویض کنید.

-از کلرید آلومینیوم استفاده کنید:در موارد شدید بوی پا، برای استفاده از کلرید آلومینیم از پزشک خود اجازه بگیرید. این دارو ضدعرق است و به نظر می رسد غدد عرق را غیرفعال می سازد. برای نتیجهٔ بهتر، در اولین شبی که از آن استفاده می‌کنید، پاها را با کیسه‌ای نایلنی ببندید. سپس یک‌بار در هفته دارو را بزنید و دیگر لزومی به بستن پا با نایلن نمی باشد.

اگر بوی پای شما با هیچ‌یک از روش های بالا از بین نرفت، راه‌حل آخر استفاده از افشانهٔ فرمالید – ۱۰ است. این ماده افشانهٔ ضدعرقی است که دارای فرمالدهید و نعناع است و برای از بین بردن بوی شدید پا ساخته شده است. این دارو فقط برای موارد شدید است و برای استفاده حتماً از پزشک خود اجازه بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد