جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

همه چیز در مورد دانشگاه شهید ستاری

 

در سال 1301 شمسی برای نخستین بار در ارکان حرب کل قشون دفتری بنام دفتر هواپیمایی تشکیل شد. پس از تأسیس این دفتر، یک فروند هواپیما از نوع «یونکرس» ساخت آلمان خریداری و در قلعه مرغی تهران نگهداری گردید. در 11 خرداد ماه سال 1303 شمسی فرمان تشکیل هواپیمایی نظامی صادر شد.

در 13 خرداد ماه سال 1303 شمسی اولین دسته افسران ایرانی برای تکمیل تحصیلات نظامی به کشور فرانسه اعزام شدند. در سال 1304 شمسی چند افسر به کشورهای فرانسه و روسیه به منظور طی دوره‌ی خلبانی رهسپار گردیدند. در سال 1305 شمسی ارتش نوبنیاد ایران 2 فروند هواپیمای «اسپاد» و 2 فروند «برگه» و 3 فروند «پوتز» از کشور فرانسه و 5 فروند هواپیمای «دوهاویلاند9» نیز از روسیه خریداری کرد. در 5 اسفند ماه 1304 شمسی یک فروند هواپیمای خریداری شده از نوع برگه 19 با پرچم ایران برای اولین بار به خلبانی یک افسر ایرانی در قلعه مرغی فرود آمد. در همین سال برای نخستین بار «اداره هواپیمایی کل قشون» با سازمانی معین و رسماً تشکیل شد.
در سال 1310 شمسی تعدادی از هواپیماهای مشقی نوع «تایگرموس» خریداری شده از انگلیس به خدمت نیروی هوایی ایران در آمد و در مهرماه همین سال آموزشگاه خلبانی در مهرآباد تأسیس و برای اولین بار 19 نفر داوطلب غیر نظامی و یک نفر افسر به سرهنر آموزگاری یک خلبان سوئدی و هنر آموزگاری خلبانان ایرانی مشغول فراگرفتن فن خلبانی گردیدند. همزمان با تشکیل آموزشگاه خلبانی به منظور تربیت مکانیسین هواپیما، آموزشگاه فنی نیز در دوشان تپه تأسیس شد.
در سال 1314 شمسی ماشین آلات کارخانجات هواپیمایی شهباز در محل فعلی دوشان تپه نصب و به منظور تعمیرات اساسی و سوارکردن قطعات هواپیماهای مختلف آماده بهره برداری گردید. البته این کارخانه علاوه بر تعمیرات اساسی هواپیما با استفاده از قطعات و مواد اولیه مورد نیاز، موفق شد چندین فروند هواپیما را تعمیر کند. با ورود جنگ جهانی دوم به ایران، واحدهای هواپیمایی این کشور دچار خسارات فراوانی شدند بطوریکه از 3 شهریور ماه 1320 شمسی تا 14 خرداد ماه 1325 شمسی در واقع دوره مشخصی از رکود و انحطاط در تاریخ نیروی هوایی ایران بشمار می‌رود. این رکود نتیجة تأسف بار اشغال کشور بود که امکان هر گونه پیشرفتی را سلب نمود. بطور خلاصه از بدو تأسیس هواپیمایی نظامی در ایران حدود 48 نوع هواپیما در خدمت این نیرو بوده است که به موازات پیشرفتهای صنعت هواپیمایی تدریجاً انواع قدیمی از خدمت خارج و هواپیماهای نوع جدید جای آنها را گرفته‌اند. از تاریخ 9 اردیبهشت سال 1332 شمسی نخستین سری از هواپیماهای نوع جت وارد خدمت نیروی هوایی ایران شد.
نیروی هوایی ایران تدریجاً مجهز به هواپیماهای جت و شکاریهای سریعتر از صوت و هواپیماهای ترابری، آموزشی و ارتباطی روز گردید. از 27 اردیبهشت سال 1347 شمسی هواپیماهای شکاری از نوع فانتوم ( F-4) که از نیرومندترین هواپیماهای خط اول جهان بود با 5/2 برابر سرعت صوت به خدمت نیروی هوایی ایران درآمد. در سال 1353 شمسی هواپیما بویینگ 707 و هواپیمای «P3-F» و در سال 1354 شمسی به ترتیب هواپیماهای بویینگ 747 جامبوجت و نیز هواپیماهای «F-14» وارد نیروی هوایی گردیدند. و بدین ترتیب کیفیت نیروی هوایی همطراز با پیشرفته‌ترین نیروهای هوایی جهان گردید.
مأموریت کلی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر نیروهای مسلح، پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همچنین حفظ منافع ملی کشور و یاری به ملل مسلمان یا مستضعف غیر معارض با اسلام در جهان می باشد.
پاسداری از قلمرو فضایی کشور، حمله به هدفهای نظامی و تأسیسات حیاتی دشمن، پشتیبانی هوایی از نیروهای نظامی و انتظامی، تأمین پدافند هوایی کشور و همچنین انجام مطالعات و تحقیقات لازم در کلیة زمینه‌ها در جهت نیل به خودکفایی، بخشی از وظایف نهاجا است که همواره تحت فرمان ولی امر مسلمین جهان و فرماندهی معظم کل قوا، در کنار مردم و در جهت مصالح و آرمان‌های امت اسلامی به انجام آن اهتمام می‌ورزد.


تاریخچه دانشگاه هوایی شهید ستاری
نیاز به وجود یک مجتمع آموزش عالی هوایی ابتدا در سالهای 53-1352 احساس گردید و به دنبال آن نمایندگانی از نیروی هوایی برای بازدید تأسیسات آموزشی انگلستان و آمریکا به آن کشورها اعزام شدند و از پایگاههای گرانفیلد انگلستان، دانشگاه رابرت، پایگاه هوایی راندلف، پایگاه هوایی دنیا، باشگاه پروازی هوندا، پایگاه ویس آمریکا و ... بازدید به عمل آوردند. نتایج این بازدیدها منجر به توافق‌هایی برای ایجاد مجتمع آموزشی عالی هوایی شد و مقرر گردید که چنین مجتمعی در زمینی به وسعت 200 میلیون متر مربع در کنار جاده اصفهان- نائین تأسیس شود. در طرح پیشنهادی قرار بر‌این بود که دو مرحله آن تا سال 1980 میلادی به اتمام برسد. این مجتمع آموزش عالی هوایی شامل چندین دانشکده و آموزشگاه جهت تربیت خلبان، افسران کنترل شکاری، ناوبر، متخصص فنی و همچنین تسهیلات پروازی (3 باند پرواز، آشیانه‌های مربوط به تأسیسات و اماکن، زیست شبانه روزی و ...)پیش بینی شده بود که به دلایل مختلف به مرحله اجرا در نیامد. از سوی دیگر با توجه به ویژگی مأموریتی که نیروی هوایی بر اساس قانون اساسی بر عهده دارد الزاماً از تجهیزات پیچیده استراتژیک و متنوعی برخوردار بوده است که در گذشته نگهداری اینگونه تجهیزات و عملیاتی نگهداشتن آنها تحت نظارت مستشاران خارجی انجام می‌شد و برای تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز دو گونه فعالیت آموزشی به شرح زیر انجام می‌شد:
1- آموزش در خارج از کشور 2- آموزش در داخل کشور
با توجه به اینکه سیستم آموزشی کشورهای فروشنده تجهیزات به گونه‌ای طراحی شده بود که علاوه بر تحمیل بار فراوان مالی به کشور، به علت وجود اختلاف فاحش در زبان، آداب و رسوم به ویژه ضعف در دانش پایه، کارکنان دانش آموخته هیچگاه متخصصینی هماهنگ و یک فکر بار نمی‌آمدند. با توجه به اینکه اعزام محصلین در سنین بحرانی و برای مدتهای نسبتاً طولانی به خارج از کشور باعث گرایش ناخواسته آنان به فرهنگ بیگانه می‌گردید. پس از مراجعت عوارض سوء آن گریبانگیر نیروی هوایی گشته و از طرف دیگر با توجه به سیستم آموزشی اعمال شده، دانش آموختگان در رشته‌های عملیاتی فقط در حد اپراتوری و در رشته‌های نگهداری در حد تکنیسین انجام وظیفه می‌کردند. به منظور رفع مشکلات مورد اشاره، ایجاد یک نهاد آموزشی عالی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توسط برخی از کارکنان دلسوز و علاقمند به آموزش مطرح گردید ولی به علت اینکه رده‌های بالای تصمیم گیری، از خود اختیار نداشتند، هیچگاه به طور جدی به این موضوع نگرش مثبتی حاصل نشد و آرزوی ایجاد محیطی فرهنگی، علمی و آموزشی در سطح عالی در دل علاقمندان به تأسیس آن باقی ماند و عملی نگردید.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نیروی هوایی در پیروی از اصول آرمانی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ضروری دانست در نظام آموزشی این نیرو تغییرات عمده و اساسی ایجاد نماید. به همین منظور با ایجاد دو ارگان تحت عناوین مرکز مطالعات و تحقیقات و برنامه ریزی آموزشی (تبا) اقدام به بررسی ساختار سازمانی، نظام طبقه بندی مشاغل و نظام آموزشی نمود. مطالعات کارشناسی صورت پذیرفت که در این راستا کارکنان مجرب نیرو و همچنین اساتید دانشگاهی نقش عمده داشتند، طرح ایجاد دانشگاه هوایی به منظور تأمین نیروی انسانی در تخصصهای کارشناسی خلبانی، عملیاتی و فنی در رابطه با تجهیزات متنوع (انواع هواپیماها، موشکها، سامانه‌های تسلیحاتی، فرودگاهی و پروازی، راداری، پدافند هوایی، مخابراتی و رایانه‌ای) تهیه و از تصویب فرماندهی معظم کل قوا و شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشت. پس از تصویب آن، با همت و پایمردی تعدادی از مسئولین علاقمند به آموزش ظرف کوتاهترین مدت با تشکیل گروههای کاری مختلف(طراحی و اجرایی) و با هماهنگی و همکاری صادقانه و دلسوزی امیر فرماندهی وقت نیرو، سرلشکر شهید منصور ستاری و مساعدت مسئولین محترم وزارت فرهنگ و آموزش عالی، دانشگاه هوایی با ایجاد رشته‌های کارشناسی مورد نیاز و گزینش دانشجو از طریق آزمون سراسری در سال تحصیلی 68-67 آغاز به کار نمود و در تاریخ 15/8/67 بطور رسمی توسط مقام معظم رهبری(ریاست جمهوری وقت) افتتاح گردید.
از لحاظ موقعیت جغرافیایی، دانشگاه هوایی شهید ستاری در غرب تهران و در ضلع جنوبی فرودگاه مهرآباد با فضایی به مساحت 215625 مترمربع واقع گردیده است. این دانشگاه با دارا بودن 603/84 مترمربع فضای سبز از امکانات ساختمانی وسیعی برخوردار است که بخشی از این امکانات شامل 128 واحد مسکونی برای اسکان کادر هیئت علمی و پرسنل آموزشی و همچنین خوابگاه انفرادی و نیز خوابگاه‌های گروهی برای دانشجویان سال‌های مختلف اختصاص یافته است.

مأموریت دانشگاه با توجه به نیازمندیهای نهاجا به شرح زیر تعریف شده است:
1- تربیت نیروی انسانی مورد نیاز نهاجا بر اساس آیین نامه طبقه بندی مشاغل و نیز تربیت متخصص برای سایر ارگان‌هایی که با علوم و فنون هوایی در ارتباط می‌باشند.
2- انجام امور پژوهشی بر اساس پروژه‌های تعریف شده که توسط یگان‌های ذیربط در نهاجا تعیین و به دانشگاه محول می‌گردد.
3- ارائه آموزش‌های تکمیلی کوتاه مدت علمی، تخصصی، نظامی، فرماندهی و مدیریتی بر اساس نیاز نهاجا
4- برنامه ریزی علمی- تحقیقاتی به موازات طرح‌های نهاجا در رابطه با بازسازی، نیروی انسانی و تجهیزات

اهداف تأسیس دانشگاه به شرح زیر می‌باشد:
1- تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص نهاجا در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد به نحوی که فارغ التحصیلان دانشگاه قادر باشند مسئولیت‌های مربوط به امور نگهداری، بازسازی و کار با سیستم‌های موجود را به عهده گرفته و نسبت به طراحی و ساخت سامانه‌‌های مورد نیاز نیز اقدام نمایند.
2- پرورش افسرانی که علاوه بر تعمیر و نگهداری سیستم‌های پیشرفته موجود در نیروی هوایی، امر خطیر هدایت پرسنل را نیز بر عهده گرفته و در مشاغل مدیریتی در سطوح مختلف نهاجا و ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام وظیفه نموده و ارائة طریق نمایند.
3- فراهم کردن بستر مناسب جهت گسترش فعالیت‌های علمی، فنی و پژوهشی در نهاجا.
4- گسترش آموزش عالی در ارتش و تقویت بنیه علمی کارکنان نهاجا

این دانشگاه در حال حاضر با سیزده رشته مهندسی و کارشناسی و دو رشته کارشناسی ارشد مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شرح زیرین فعالیت می‌نماید که فارغ‌التحصیلان خود را جهت تأمین نیروی انسانی کارشناس به پایگاههای عملیاتی و یگانهای مختلف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گسیل می‌دارد.

1- کارشناسی فنی هوانوردی(خلبانی)
2-کارشناسی فنی هوانوردی(ناوبری هوایی)
3- کارشناسی فنی هوانوردی(مراقبت پرواز)
4- کارشناسی مهندسی هوافضا
5- کارشناسی مهندسی نگهداری هواپیما
6- کارشناسی مهندسی برق (الکترونیک)
7- مهندسی برق(مخابرات)
8- مهندسی رایانه (نرم افزار)
9- مهندسی تکنولوژی، فرماندهی و کنترل هوایی(کنترل شکاری)
10- کارشناسی مدیریت دولتی
11- مهندسی تکنولوژی، فرماندهی و کنترل هوایی(عملیات موشک)
12- کارشناسی مدیریت بازرگانی
13- مهندسی تکنولوژی، فرماندهی و کنترل هوایی(اطلاعات عملیات)
14- کارشناس ارشد رمز
15- کارشناس ارشد مهندسی هوافضا(بررسی سوانح هوایی و صلاحیت‌های پروازی)
دانشجویان دانشگاه هوایی شهید ستاری از نظر مقررات استخدامی و قوانین آموزشی تابع قوانین ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌باشند، این دانشگاه دانشجویان رشته‌های مهندسی را بر اساس آزمون اختصاصی آجا از قبول شدگان گروه آزمایشی ریاضی- فیزیک و دانشجویان کارشناسی هوانوردی(خلبانی) را از قبول شدگان گروه های آزمایشی ریاضی- فیزیک و علوم تجربی و دانشجویان رشته کارشناسی مدیریت را از قبول شدگان کلیه گروه‌های آزمایشی جذب می‌کند.


دانشکده پرواز  

اصولاً وقتی اسم نیروی هوایی و مشخصاً دانشگاه هوایی عنوان می‌شود اولین موضوعی که به ذهن تداعی می شود "پرواز" است از این رو بطور مختصر به معرفی دانشکده پرواز می‌پردازیم.
دانشکده پرواز از سال 1369 به دانشگاه هوایی منتقل گردید و در چارچوب دانشکده‌های این دانشگاه قرار گرفت. پیش از آن در پادگان قلعه مرغی فعالیت می‌نمود. ساختمان این دانشکده روبروی دانشکده‌ مدیریت قرار دارد و درب آن رو به غرب است. دارای دوطبقه می‌باشد که طبقه اول کلاس‌های آموزشی، کتابخانه علمی تخصصی دانشکده در آن قرار دارد. و طبقه دوم دارای قسمت‌هایی مانند: معاونت آموزشی، نجات خدمه، چتر پاراسل، رییس مرکز و ... می‌باشد.
دانشکده پرواز در اصل متشکل از سه گروه " خلبانی" ، "ناوبری" و " مراقبت پرواز" می‌باشد. دانشجویان ورودی در هر سال پس از دوره BMT و شروع ترم تحصیلی با گذراندن واحدهای درسی در سایر دانشکده‌های این دانشگاه و همچنین دروس تخصصی در دانشکدة پرواز برای اعزام به گردان پرواز مقدماتی 33- F Hl آماده می‌گردند. مراحل اعزام به گردان پرواز به شرح ذیل می باشد:
1- گذراندن اکثر دروس علوم پایه
2- گذراندن دوره FTD (دوره زمینی) و گرفتن نمره قبولی در تمام دروس این دوره.
3- اعزام به گردان پرواز مقدماتی مستقر در کوشک نصرت (پایگاه قیام)
4- پس از اتمام پرواز و فارغ‌التحصیلی از این گردان و بازگشت به دانشگاه اقدام به گذراندن واحدهای باقیمانده می‌کند. دانشجویان خلبانی در طول آموزش در دانشگاه می‌بایست طبق اعلام آموزش دانشکده پرواز، برای گذراندن دوره‌های چتر پاراسل، اتاق ارتفاع و آموزش شنا اقدام نمایند.
پس از اتمام کلیه مراحل به پایگاه اصفهان اعزام می‌شوند تا پرواز آموزشی گردان 7- PC را شروع کنند.
پس از اتمام پرواز 7- PC به دانشگاه برگشته تا نسبت به تسویه حساب جهت اعزام به پایگاه‌های مورد نظر که در طرح تقسیم مشخص می‌شود اعزام گردند.
دانشجویانی که در اصفهان نتوانند پروازهای خود را با موفقیت انجام دهند می‌توانند طبق دستورالعمل آموزش دانشگاه در یکی از رشته های مهندسی ادامه تحصیل داده و یا انصراف دهند.

دانشکده مهندسی تکنولوژی، فرماندهی و کنترل هوایی 

دفاع از مرزهای هوایی کشور به عنوان یکی از وظایف اصلی نهاجا به عهده‌ی افرادی است که به حق ((مرزبانان آسمان ایران)) نامیده می‌شوند. مردانی که در امر مهم دفاع از منابع انسانی، اقتصادی، نظامی و سایر منابع حیاتی کشور در برابر حملات هوایی دشمن می‌پردازند. آنان با انجام وظیفه در رشته‌های کنترل شکاری، عملیات موشک و اطلاعات عملیات، نزدیک شدن خفاشان دشمن به قلمرو فضایی کشور را با هوشیاری و تیز بینی، مشاهده و به محض تجاوز به حریم آسمان ایران به شکار و نابودی آنها می‌پردازند.
از آنجا که اهداف دانشگاه هوایی تربیت کارکنان متعهد و متخصص در تمام ابعاد برای نیروی هوایی می‌باشد، طبق نیازهای پدافند هوایی کشور، دانشکده مهندسی تکنولوژی، فرماندهی و کنترل هوایی نیز در دانشگاه تأسیس گردید و دانشکده مهندسی کنترل هوایی با سه گرایش مهندسی اطلاعات عملیات، مهندسی کنترل شکاری و مهندسی عملیات موشک شروع به فعالیت نمود. رشته‌های تحصیلی این دانشکده در سطح کشور منحصر‌به‌فرد بوده و خاص نهاجا می‌باشد و فارغ‌التحصیلان این دانشکده طبق نیاز نهاجا در اقصی نقاط میهن جمهوری اسلامی ایران خدمت می‌نمایند.
وظیفه اصلی فارغ التحصیلان رشتة کنترل شکاری، کنترل هواپیماهای شکاری خودی به منظور تأمین پوشش هوایی کشور، کشف، شناسایی و رهگیری اشیاء پرنده ناشناس و وادار نمودن آنها به فرود اجباری یا صدور دستور انهدام آنها، هدایت عملیات تجسس و نجات، فراهم نمودن تسهیلات سوختگیری در هوا با استفاده از سیستم‌های راداری، ارتباطی و رایانه‌ای می‌باشد.
وظیفه‌ی کارکنان عملیات موشک، گسترش و استقرار آتشبارهای ضد هوایی و بهره‌برداری از آنها از طریق کشف، شناسایی، درگیری و انهدام هدف‌های هوایی با استفاده از موشک و توپ مجهز به رادار و ردیاب می‌‌باشد.
وظیفه پرسنل اطلاعات عملیات، جمع آوری اطلاعات برون مرزی در سه شاخه تصویری، ارتباطی و الکترونیکی جهت استفاده عملیاتی می‌ باشد.

دانشکده هوا فضا 

دانشکده هوا فضا واقع در ضلع جنوبی دانشگاه هوایی ، یکی از فعالترین و موفقترین دانشکده به لحاظ وجود تعداد اساتید مجرب می‌باشد. این دانشکده همچنین به لحاظ وسعت و تعداد ساختمان‌های زیر مجموعه خود نیز گسترده‌ترین دانشکده در سطح دانشگاه هوایی بوده بطوریکه ساختمان مرکزی و سایر آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آن در سطح دانشگاه گسترده شده است.
ساختمان مرکزی دانشکده هوافضا ساختمانی بزرگ و چهارطبقه( طبقه چهارم متعلق به گروه معارف) می‌باشد. و در طبقه هم‌کف آن آزمایشگاه‌های ‌مختلفی قرار دارد.
طبقه دوم به عنوان ستاد دانشکده بوده و در این طبقه دوایر مختلف دانشکده مستقر هستند. در طبقه سوم کلاس‌ها تشکیل می‌گردد و از جمله مراکز پرکاری که دانشجویان همواره با آنها سرو کار دارند مانند: کتابخانه دانشکده و معاونت امور دانشجویی در آنجا مستقر می‌‌باشد.
فعالیت‌های دانشکده:
1- معاونت دانشجویی که بعنوان رابطی بین دانشجویان و مسئولین دانشکده‌ بوده و نسبت به اطلاع رسانی مطالب و مسایل، علمی، آموزشی و ... به دانشجویان از طریق بردهای نصب شده در دانشکده اقدام می‌کنند.
2- باشگاه پهباد (پرنده‌های هدایت پذیر از دور) فعالیت این باشگاه در زمینه‌های مدل هواپیما و کنترل از راه دور بوده و محل باشگاه در مجاورت سالن بسکتبال قرار دارد.
3- سایت رایانه که دانشجویان جهت آشنایی با نرم افزارهای مختلف می‌توانند همه روزه به آنجا مراجعه و از سیستم‌های رایانه‌ای موجود استفاده نمایند.
4- تحقیق و پژوهش: دانشجویانی که برای انجام کارهای مختلف تحقیقاتی و پژوهشی مشتاق هستند می‌توانند به دایره پژوهشی دانشکده مراجعه نموده و معرفی نامه‌های لازم را به ارگان‌های مختلف برای انجام تحقیقات، اخذ نمایند.
5- کتابخانه دانشکده: کتابخانه دانشکده هوا فضا با در اختیار داشتن کتاب‌های مورد نیاز در طول ترم دانشجویان به آنها سرویس دهی می‌نماید.و دانشجویان جهت عضویت در کتابخانه می‌تواند به محل کتابخانه در طبقه سوم مراجعه نمایند.

دانشکده برق 

همزمان با تأسیس دانشگاه هوایی در سال 1367 ، دانشکده مهندسی برق نیز شروع به کار نمود و هر ساله بنا به نیاز نیروی هوایی در ظرفیت‌های مختلف در دو گرایش الکترونیک و مخابرات دانشجو می‌پذیرد. این پذیرفته شدگان همزمان با شروع سال دوم تحصیل به دو گرایش فوق تقسیم می‌گردند.
هدف از برقراری گرایش الکترونیکی، تربیت افسران کارشناس در زمینه شناخت، بهره‌برداری، نگهداری و تجزیه و تحلیل سیستم‌ها و دستگاه‌های الکترونیک می‌باشد.
هدف از برقراری گرایش مخابرات تربیت افسران کارشناس در زمینة شناخت، عملکرد، نگهداری، طراحی و تجزیه و تحلیل سیستم‌ها و مدارات مخابراتی است.
دانشکده برق در میان سایر دانشکده‌ها از ویژگی خاصی برخوردار است و آن بهره‌مندی از ساختمان چهار طبقه در ضلع شمال غربی دانشگاه می‌باشد گستردگی فضای آموزشی دانشکدة برق مکان مناسبی را جهت انجام فعالیت‌های مختلف علمی و پژوهشی را فراهم آورده است چنانکه متمرکزترین بخش آزمایشگاهی دانشگاه با 12 آزمایشگاه فعال در این دانشکده واقع شده است.
از دیگر جنبه‌های فعالیت این دانشکده همکاری با سایر دانشگاه‌های شهر تهران به منظور استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و برخی از کلاس‌های تئوری می‌باشد به گونه‌ای که دانشجویان برخی از دانشگاه‌های شهر تهران تعدادی از واحد‌های درسی خود را میهمان دانشکده‌ی مهندسی برق دانشگاه هوایی می‌باشند.

دانشکده‌ رایانه 

این دانشکده در سال 1369 تأسیس گردید و تا سال 1371 در قسمتی از دانشکده‌ برق قرار داشت. از این سال به بعد به محل فعلی انتقال یافت. از سال 1377 سمت ریاست دانشکده به فرماندهی تغییر کرد و از آن به بعد این سمت تنها به افراد نظامی واگذار می‌گردد. از آن سال به بعد فارغ‌التحصیلان دانشکدة رایانه که موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد شده بودند کم کم کار تدریس در این دانشکده را نیز بر عهده گرفتند.
عموماً ورودی‌های این دانشکده 15 الی 25 نفر بوده ( از زمانی که این دانشگاه کنکور اختصاصی برگزار می کند در این رشته دانشجو نمی پذیرد) که از این بابت خلوت‌ترین دانشکده به حساب می‌آید. در این دانشکده 6 کلاس آموزشی، یک سایت رایانه، مرکز اطلاع رسانی، کتابخانه و یک آزمایشگاه مدار منطقی وجود دارد.
در سال 1383 با تلاش فرمانده وقت دانشگاه سایت اینترنت با 30 دستگاه رایانه که به وسیله آنتن رادیویی با سرعت Kbps 512 از شرکت ایزایران سرویس می‌گیرد، راه‌اندازی و در اختیار دانشجویان قرار گرفت. ضمن اینکه مرکز ICDL نیز برای آموزش رایانه به کارکنان، زیر نظر این دانشکده فعالیت خود را دنبال می‌کند

دانشکده مدیریت 

این دانشکده واقع در طبقه دوم ساختمانی قرار دارد که طبقه اول آن مربوط به دانشکده پرواز می‌باشد. بطور کلی این دانشکده دارای دو گرایش مدیریت دولتی (ویژه دانشجویان رشتة علوم تجربی و علوم انسانی) و گرایش مدیریت بازرگانی (ویژه دانشجویان رشته‌ی ریاضی و فیزیک) می‌باشد. (این دانشکده از زمانیکه دانشگاه از طریق کنکور اختصاصی دانشجو می پذیرد دانشجو نداشته است). این دانشکده از بخش‌هایی چون قسمت آموزش، قسمت اداری، اتاق معاونت آموزشی، دفتر فرماندهی، سایت رایانه‌ای، کتابخانه و 8 کلاس آموزشی مجزا تشکیل شده است. بیشترین ارتباط دانشجویان با کارکنان دانشکده مربوط به قسمت آموزش می‌باشد. وظایف اصلی این قسمت در ارتباط با دانشجویان شامل انتخاب واحد، حذف و اضافه، پیش بینی تعداد فارغ‌التحصیلان سال بعد، راهنمایی دانشجویان در امور مختلف، معرفی دانشجویان برای تحقیق با نهاد و سازمان‌های مختلف، هدایت دانشجویان جهت کارآموزی، تعیین تخصص و محل خدمتی دانشجویان و ... می‌باشد.
قسمتی از دانشکده مربوط به سایت رایانه‌ای آن می‌باشد که دانشجویان در تمام وقت درسی خود می‌توانند از آن استفاده کنند. بیشترین استفاده دانشجویان این رشته مربوط به تایپ تحقیقات خود آنان می باشد.
قسمت دیگری از دانشکده مربوط به کتابخانه بوده که اکثر کتابهای مرتبط به مدیریت می‌باشد. برای عضویت در کتابخانه تنها یک قطعه عکس و یک تعهد‌نامه در مورد حفظ کتاب کافی می باشد.


دانشکده علوم پایه 

این دانشکده در سال 1367 تأسیس شد و به گفته‌ یکی از اساتید این دانشکده گذرگاهی سخت برای دانشجویان سایر دانشکده‌ها می‌باشد.
این دانشکده متشکل از تعدادی کلاس‌ در دو طبقه و تعداد آزمایشگاه در طبقه اول می‌باشد. تعداد 10 نفر هیئت علمی که نیمی نظامی و نیمی غیر نظامی می‌باشند در این دانشکده خدمت می‌کنند.
مجهز نمودن دو کلاس به ویدئو پروژکتور و رایانه جهت ارائه دروس به صورت Power Point و سخنرانی‌ها از تازه‌های این دانشکده می‌باشد.

گروه زبانهای خارجی 

مرکز زبان انگلیسی دانشگاه هوایی شهید ستاری در سمت جنوب دانشگاه واقع شده است. این بخش در واقع زیر شاخه‌ای از دانشکده علوم پایه بوده که بصورت مجزا درآمده و پذیرای دانشجویان تمام رشته‌ها می‌باشد و بمنظور تقویت هر چه بیشتر دانشجویان و آماده سازی آنان جهت استفاده از منابع نشریات نهاجا این مرکز زبان آموزش دانشجویان را بعهده دارد و با استفاده از سیستم آموزش زبان انگلیسی موجود در نهاجا ارائه سرویس می نماید.
یکی دیگر از قسمت‌های این مرکز Language Lab آن است که بصورت مجزا و جنب زمین بسکتبال قرار دارد. در این قسمت برای دانشجویان فیلم‌هایی با زبان اصلی پخش می‌شود تا زبان گفتاری و شنیداری آنان تقویت گردد.

گروه معارف 

گروه معارف اسلامی در طبقه چهارم ساختمان دانشکده هوا فضا قرار دارد این گروه یکی از زیر شاخه‌های عقیدتی سیاسی دانشگاه محسوب می‌شود. این گروه علاوه بر آموزش دروس مصوب آجا، برگزاری کلاسهای آموزشی قرآن در مقاطع مختلف، منجمله در ماه مبارک رمضان برای دانشجویان و کارکنان کادر و وظیفه از سایر فعالیت‌هایی است که بر دوش این گروه نهاده شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد