جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

نکاتی جالب در مورد توپ جام جهانی 2010

 

توپ مورد استفاده در رقابت‌های جام جهانی 2010 محصولی از شرکت آدیداس است. این توپ دقیق‌ترین توپ فوتبالی است که تا کنون در جهان ساخته شده است.

مهندسی و نوآوری که در این دوره به توپ رسمی رقابت‌های جام جهانی 2010 تبدیل شده است جابولانی (Jabulani) نام گرفته و محصول شرکت آدیداس است.
نام جوبولانی را از شهر ژوهانسبورگ گرفته‌اند که به خاطر معادن عظیم طلای خود (یک سوم طلای جهان در این شهر قرار دارد) به "شهر طلا" معروف شده است.
آدیداس ادعا دارد کیفیت این توپ نسبت به توپ (Teamgeist) سال 2006 این شرکت بسیار بهتر بوده و دقیق‌ترین توپی است که تا کنون در رقابتهای فوتبال مورد استفاده قرار گرفته است.
به گفته آدیداس بازیکنان فوتبال توپی می‌خواهند که هنگام ضربه زدن پای آنها احساس راحتی داشته باشد و در مسیر حساب شده و تعیین شده حرکت کند.
آنها در سال 2006 با کاهش دادن تعداد قطعاتش از 32 به 12 قطعه که به واسطه حرارت خمیده شده و در کنار یکدیگر شکلی کروی به دست می‌آورند به این هدف دست پیدا کردند.
اما توپ جابولانی قدمی دیگر در مسیر تکامل برداشته است. این توپ از هشت قطعه EVA و TPU تشکیل شده است که سطح ضربه‌ای 70 درصد بزرگتر به وجود آورده است.
با وجود اینکه توپ پیشین شرکت آدیداس برای شوت‌زنها بسیار عالی بوده است اما بسیاری از دروازه بانان از اینکه ویژگی آیرودینامیک آن از چرخش توپ در هوا جلوگیری کرده و حرکت آن را طی زمان نامنظم می‌کند شکایت کرده بودند.
در ساخت توپ جدید تلاش شده است با ایجاد دندانه گذاری خاص در میان قطعات توپ و آنچه آدیداس آن را کانال‌های هوایی می‌خواند مسیر حرکت توپ تثبیت شود.
این دندانه‌ها، کانالهای توپ را به قطعات کاذبی تقسیم بندی می‌کند و با قالب‌گیری ویژه بهترین رفتار پرواز را پس از وارد آمدن ضربه به توپ به وجود می‌آورد.
سطح توپ نیز از دانه‌های برجسته‌ای پوشش داده شده است تا با تماس با پای بازیکن حس لامسه فعال شود.
این شرکت اعلام کرده است که ضربه‌های روباتیک و تونل باد در دانشگاه لافبرو در انگلستان و آزمایشگاه فوتبال این شرکت در آلمان نشان داده اند که این توپ دقیق‌ترین توپ فوتبالی است که تا کنون تولید شده است.
در مراسم رونمایی از این توپ کارلوس آلبرتو پریه را، سرمربی برزیلی تیم ملی آفریقای جنوبی و فرانتس بکن بائر؛ رئیس کمیته برگزاری جام جهانی 2006 حضور داشتند.
طراحی روی توپ بازی فینال همانند طراحی روی توپ دیگر مسابقات جام جهانی 2010 بوده، اما رنگ اصلی این توپ سفید و طلایی است.
شیارهایی که با استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته روی هر دو توپ جابولانی و جوبولانی ایجاد شده، توپی بسیار محکم و پایدار را در هنگام پرواز برای بهترین بازیکنان جهان به وجود آورده است.
این توپ متشکل از هشت لایه است که توسط گرما به هم چسبیده‌اند و دقت و گردی بسیار بیشتری را نسبت به نمونه‌های قبلی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد