جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

قبل‌از خرید ملک این موارد را بخوانید

 

با امکان تازه‌ای که یک موتور اینترنتی جست‌وجوگر مسکن برای بازدیدکنندگان از این سایت ایجاد کرده، طرفین معاملات ملکی می‌توانند قبل از انجام معامله درباره موارد حقوقی و فنی صحت یک معامله اطلاعات رایگان کسب کنند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، معضلی که هم‌اکنون بازار مسکن با آن روبه‌رو است، بی‌اطلاعی برخی متعاملین از حفره‌های حقوقی است که گاهی اوقات باعث می‌شود خریدار یا فروشنده ملک به‌خاطر عدم شناخت کافی از جزئیات معامله، دچار شکست یا خطا شود.

رایج‌ترین اتفاقی که معمولا در حوزه معامله ملک خریداران با آن مواجه می‌شوند، خرید واحدهای نوسازی است که هنوز سند محضری برای آنها صادر نشده است. در این موارد عرف این است که خریدار بخشی از ارزش ملک را به فروشنده پرداخت می‌کند و در ازای آن کلید منزل را دریافت می‌کند. مابقی مبلغ معامله نیز به زمان آماده شدن سند موکول می‌شود. این در حالی است که در اغلب موارد، زمانی که فروشنده برای صدور سند تعیین کرده، سند آماده نمی‌شود و ماه‌ها شاید هم سال‌ها خریدار باید دنبال سند بیفتد.

موتور جست‌وجوگر املاک و مستغلات تحت عنوان ایران‌فایل که در حال حاضر با دارابودن 100 هزار فایل خرید و فروش، بزرگ‌ترین سامانه اینترنتی در بازار مسکن به حساب می‌آید، به‌تازگی این امکان را برای مخاطبان خود فراهم کرده تا به‌صورت رایگان از موارد حقوقی مرتبط با معاملات ملکی مطلع شوند.

در این سامانه به آدرس www.iranfile.ir می‌توان از طریق لینک اطلاعات عمومی ملکی، به این موارد دسترسی پیدا کرد.

اطلاعاتی که طرفین معامله ملکی باید درباره نحوه صدور سند ملکی و ثبت اسناد بدانند به شرح زیر است:

عمده اموری که توسط اداره ثبت اسناد و املاک انجام می‌شود، شامل صدور سند ملکی، تعویض اسناد مالکیت که به دلایل مختلف از انتفاع ساقط گردیده است مانند: ریختن جوهر روی مندرجات سند، آب ریختگی روی سند و...، درخواست نقشه ثبتی، درخواست اجرای ماده 45 (در مواردی‌که در اثر تعریض گذر، متراژ ملک تغییر می‌یابد، متراژ مندرج در سند نیز می‌بایستی تغییر یابد) این ماده قانونی ناظر بر مطلب فوق می‌باشد، انجام افراز املاک مشاع، نصب مجدد سرب پلمب روی جلد سند مالکیت، انجام ثبت املاک با هر نوع کاربری، انجام صدور سند ملکیت، صدور سند مالکیت براساس تنظیم تقسیم نامه، انجام صدور صورت مجلس تفکیکی و... است.

همچنین برای انجام هر کدام از این موارد فرم‌های مخصوصی در ادارات ثبت اسناد رسمی وجود دارد که نمونه این فرم‌ها و طرز پرکردن آنها در سامانه ایران‌فایل توضیح داده شده است.

افرادی که قصد خرید و فروش انواع ملک را دارند یا با مشکل وراثتی در حوزه ملک روبه‌رو هستند، می‌توانند موارد خود را در سامانه ایران‌فایل به‌صورت الکترونیکی مطرح کنند و در کمترین زمان ممکن پاسخ کارشناسی آن را از مشاوران حقوقی این سامانه دریافت کنند.

همچنین فعالان بازار مسکن و آن دسته از کسانی که متقاضی خرید انواع ملک یا فروش آن هستند می توانند درباره سایر موارد حقوقی و مشکلات فنی که ممکن است در حین انجام معامله با آن روبه‌رو شوند، از طریق سامانه ایران فایل کسب اطلاع کنند.یکی از این موارد به شهرداری ها مربوط می شود و اینکه برای استعلام پایان کار ساختمانی که قصد خرید وجود دارد چگونه باید اقدام شود.

توصیه می شود قبل از خرید ملک مسکونی یا ملک اداری و تجاری یک نسخه پایان کار از شهرداری منطقه دریافت شود تا درباره معارض بودن یا نبودن احتمالی ملک در مسیر طرح های عمرانی شهری اطلاع لازم کسب شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد