جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

جنگ سرد تندر و تیبا

 

مجتمع تولید خودروی "سایپا کاشان" در حالی افتتاح شد که مدیرعامل پیشین گروه خودروسازی سایپا و عضو کنونی هیات مدیره این کارخانه در مراسم آغاز به کار آن حاضر نشد تا شائبه های وجود اختلافات شدید در این گروه صنعتی بیش از پیش پررنگ تر شود.

به گزارش عصرایران ، هر چند پروژه "سایپا کاشان" از سه سال پیش آغاز شد اما تا پیش از مدیرعاملی مهرداد بذرپاش ، پیشرفت چندانی نکرد ؛ اما بذرپاش که پیشتر ، پشتیبانی بیشتری از سوی احمدی نژاد داشت ، این پروژه را عملیاتی کرد به گونه ای که طبق اعلام خودش بخش عمده ای از آن در زمان وی اجرا و در همان دوره هم آماده افتتاح شد.
با این حال ، لابی های فراوانی در همان زمان شکل گرفت تا سایپا کاشان با تاخیر افتتاح شود. علت نیز علاوه بر اعمال نفوذ طیف مخالف بذرپاش در دولت ، فعالیت جریان موسوم به "تندر" بود .
"تندر" یا همان ال 90 ، از بدو ورود به ایران ، مخالفان پروپاقرصی داشت و البته حامیان این پروژه - به ویژه در میان برخی مدیران - نیز کم شمار نبودند.
این خودرو که تحت کنسرسیومی با مالکیت 51درصدی فرانسه و 49 درصدی ایران تولید می شود ، علاوه بر قیمت بالایش ( قرار بود 5600 دلار فروخته شود!) محملی برای کشاکش های خودرویی در ایران است چه آن که "لابی تندر " به شدت می کوشد از حضور خودروهای دیگر همکلاس خود در بازار ایران جلوگیری کند و حتی در یک مورد مانع از آن شد یکی از خودروهای تحت لیسانس بنز آلمان که قیمتی زیر 10 میلیون تومان داشت ، وارد بازار ایران شود.
از جمله خودروهایی که لابی تندر ، آن را "نشان" کرده و تا کنون مانع رشد و نموش شده ، همین خودروی مینیاتور است که اخیراً به "تیبا" تغییر نام داد.
این خودرو ، برخلاف خودروهایی مانند تندر ، دارای "برند ایرانی" است و کشورمان برای تولید آن ، نیازی به اجازه خارجی ها یا پرداخت های مالی آنچنانی و متعهد شدن به شرط و شروطهای سنگین ندارد.
البته بدیهی است که "تیبا" برخلاف بوق و کرنای سایپایی ها به ویژه در زمان بذرپاش ، شاهکار نیست و همچنین از توانمندی های خارجی نیز در طراحی و تولید آن استفاده شده است ولی در صنعت خودروسازی ایران که مبتنی بر "مونتاژ" است ، یک گام به جلو محسوب می شود.
"تیبا" در گروه خودروهای همکلاس "تندر" است و قطعاً برای فرانسوی ها خوشایند نبوده و نیست که رقیبی برای تندر پیدا شود و در بازار بی دردسر ایران ، مدعی رقابت گردد.
بنابراین برغم آن که طبق اعلام مدیرعامل سابق سایپا ،کارخانه "سایپا کاشان" از مدت ها پیش آماده بهره برداری بود ، کار افتتاح آن به نفع تندر فرانسوی به تاخیر افتاد ، چه آن که قرار بود و (هست) این مجموعه ، عهده دار تولید خودروی "ایرانی" تیبا باشد.
با این اوصاف باید گفت که کارخانه "سایپا کاشان" در میانه کشاکش پردامنه و البته بی سروصدای دو طیف افتتاح شد: «لابی تندر» و «تیم تیبا».
اما این که بذرپاش به عنوان سرگروه حامیان تیبا در افتتاح کارخانه ای که نقش عمده ای در احداث اش داشت شرکت نکرده ، می تواند علاوه بر آن که نشان دهنده اختلافات عمیق در سایپا و بین این دو طیف باشد ، می تواند به نوعی نشان دهنده دل نگرانی او از آینده تیبا باشد و آن این که هر این خودرو ، که نام "ملی" را یدک می کشد ، قربانی لابی تندر شود و آرام و آرام به نفع فرانسوی ها و دوستان داخلی شان از گردونه خارج شود و "تندر" ، چشم به کاشان بدوزد!
در این میان ، آنچه بسیار تعیین کننده است ، قیمت تمام شده "تیبا"ست چه آن که قرار بود تیبای فول آپشن با امکاناتی مانندABS و کیسه هوا و کولر و ...به قیمت زیر 10 میلیون تومان به دست مصرف کننده ایرانی برسد .
این درحالی است که قیمت تندر از 11 - 12 میلیون تومان آغاز می شود و قیمت فول آپشن آن به بالای 15 میلیون می رسد.
بنابراین برای لابی تندر موفقیت بزرگی خواهد بود اگر بتواند با اعمال نفوذهای خود ، قیمت تمام شده تیبا را به نفع تندر ، بالا ببرد.
در این میان ، باید منتظر عملکرد شرکت سازه گستر سایپا بود . این شرکت تامین کننده اصلی قطعات خودروسازی سایپاست و از این رو ، نقش محوری آن در تعیین قیمت تمام شده محصولات آشکار است.
تا پیش از افتتاح کارخانه "سایپا کاشان" ، مدیریت سازه گستر از حامیان پروژه تیبا بود اما اخیراً این مجموعه نیز دستخوش تغییرات مدیریتی شد و باید دید که سیاست مدیریت جدید آن چه خواهد بود.
غیبت بذرپاش در مراسم افتتاحیه ،همچنین می تواند اعتراضی به قلع و قمع یاران او در ساپیا نیز باشد.
نعمت الله پوستین دوز ، از زمانی که در صندلی مدیرعاملی سایپا به جای بذرپاش نشست ، تا کنون تقریباً تمام نیروهای همسو با او را عزل کرده است و این برای بذرپاشی که هرگز گمان نمی کرد از صدر یکی از بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور به سازمان ملی جوانان "تبعید" شود ، قابل پذیرش نیست ، به ویژه آن که او مدعی بود در سایپا ، به دنبال مبارزه با مافیای خودروسازی است ولی اکنون ، دل نگران آن است که بعد از قلع و قمع یارانش در سایپا ، روزی هم نوبت به خودش برسد و حکم اخراج از هیات مدیره را هم بگیرد. 

ایران اکونومیست

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد