جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

یادی از زنده یاد پیمان ابدی

 

هجده اردیبهشت ماه سال گذشته اعضای گروه «بدلکاری ابدی» با لباس‌هایی متحدالشکل و سیاه رنگ که عنوان «ابدی» بر آن نقش بسته بود، در میان چشمان گریان هنرمندان و علاقمندان سینمای کشور، پیکر پیمان ابدی را تا آرامگاه همیشگی‌اش، قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه کردند.

خبر درگذشت مرحوم ابدی یک سال قبل همه را غافل‌گیر و اندوهگین کرد، او از کسانی بود که در این سال‌ها به بدلکاری در کشورمان وجه حرفه‌یی و هنری بخشید. مرحوم ابدی کارهایی چون پریدن از ساختمان هفت طبقه، پریدن از هلی‌کوپتر روی ماشین در حال حرکت و پریدن از سقف یک ماشین روی ماشینی دیگر در اتوبان را ساده می‌دانست و شاید اصلا فکر نمی‌کرد که سرانجام روزی اتوبوس مرگ او را در صحنه تصویربرداری یک فیلم و در مقابل چشمان همسرش به جهان ابدی ببرد.


***

پیمان ابدی سال 85 به اقامت بیست ساله خود در آلمان پایان داد و با هدف ادامه دادن این راه در کشورش و آموزش گروه حرفه‌یی به ایران آمد، اما روزگار به او مهلت نداد و سه سال بعد، در ساعت 17 عصر روز چهارشنبه (شانزدهم اردیبشهت ماه) در حین تصویربرداری فیلم «چشم‌های نامحسوس» در منطقه کن و سلقان تهران، جان باخت.

ابدی بخاطر بدلکاری در «هشدار برای کبری 11»، سریالی که در ایران علاقمندان بسیار دارد و سال‌هاست از شبکه تهران پخش می‌شود، به سرعت پس از آمدن به ایران محبوب شد.

او و گروهش در این مدت بدلکاری فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری را بر عهده گرفتند که از آن جمله می‌توان به سریال‌های «میوه ممنوعه» و «عملیات 125» و سینمایی «پستچی سه بار در نمی‌زند» اشاره کرد. حتی با گذشت یک سال از فوت پیمان ابدی، آخرین کارهای او هم‌چنان از تلویزیون پخش می‌شوند؛ سریالی مانند هوش سیاه از جمله آخرین کارهای مرحوم ابدی است که نام او در تیتراژ به عنوان طراح و مجری صحنه‌های اکشن نوشته می‌شود.

مرحوم ابدی اعتقاد داشت که در بدلکاری جرات نقش بسیار کوچکی دارد؛ چرا که بدلکاری واقعا علم است و باید ریاضی - فیزیک را دانست و 20 درصد دیگر جرات است.

زمانی که در سال 85 پیمان ابدی و گروهش، تازه آغاز به کار کرده بودند تاکید داشتند «فیلم‌های عاطفی، کمدی و جنگی در ایران به اندازه کافی ساخته شده‌است و حال نوبت آن است که فیلم و سریال‌های پلیسی و اکشن ساخته شود.»

در آن زمان هم اعضای گروه «بدلکاران» همگی با لباس‌های متحد الشکل در مجامع حاضر می‌شدند و ابراز امیدواری می‌کردند بتوانند تحولی اساسی در وضعیت سینمای اکشن ایران ایجاد کنند.

ابدی در آخرین مصاحبه اش با ایسنا گفته بود: مشکل ما دراین است که نمی‌توانیم از آموزش‌دیدگان حرفه بدلکاری به درستی در آثار هنریمان استفاده کنیم.

بابک باقری یکی از شاگردان ابدی که به نیابت از گروه بدلکاری «پیمان ابدی» در مراسم تشییع جنازه سخنرانی کرد، گفته‌است: پیمان ابدی با یک هدف وارد ایران شد و آن این‌که بتواند سینمای اکشن ایران را متحول کند. او نهایت تلاشش را انجام داد تا قدمی برای تحول اکشن سینمای ایران بردارد و حتی جانش را هم در این راه از دست داد. من و بچه‌های تیم هرگز نخواهیم گذاشت دنیایی که او به سوی سینمای اکشن ایران باز کرده‌است، بسته شود؛ ما تا ابد پیمان را در میان خودمان نگه خواهیم داشت.

با گذشت یک سال از فوت مرحوم پیمان ابدی، پرونده‌ی حادثه‌ای که منجر به مرگ او شد، همچنان در حال بررسی است.

همسر مرحوم ابدی کمتر از یک ماه قبل در مصاحبه‌ای با ایسنا این خبر را اعلام کرده‌ و یادآور شده‌است:چون پرونده‌ی فوت همسرم بسیار پیچیده است، کارشناسان متخصص قضایی در حال بررسی آن هستند و بازپرس پرونده هم‌چنان مشغول بازجویی از عوامل تله‌فیلم و افراد حاضر در صحنه است؛ بنابراین زمان دقیق صدور حکم هنوز مشخص نیست، ضمن آن که علی‌اصغر صدیقی ـ تهیه‌کننده‌ی «چشم‌های نامحسوس»- در حال حاضر متهم پرونده و با قرار آزاد است.

روحش شاد و یادش گرامی باد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد