جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

فولکس گلف GTI W12

همیشه برای خلق اثری منحصربه فرد باید شهامت این کار را داشت و فولکس واگن این مطلب را به خوبی اثبات کرده است . از سال 1982 تا به امروز مدل های زیادی با نام گلف GTI خط تولید فواکس را ترک کرده اند اما بدون تردید هیچ یک از آنها مثل این نبوده اند : Volkswagen GTI W12 . متخصصان فولکس این بار چیزی روی چرخهای این خودرو قرار داده اند که شاید هیچ کس تصور آن را هم نمی¬کرد. تولید یک سوپر اسپرت هاچ بک کاری بود که شاید تنها از دست فولکس بر می¬آمد.هیچ گلفی تا به حال اینقدر قدرتمند ، سریع و البته عریض نبوده است.

موتور bi-turbo و 6 لیتری این گلف در پشت صندلی سرنشینان جلو قرار گرفته و در واقع با این کار گلف تبدیل به یک خودروی دو نفره موتور وسط شده است. یک گیربکس اتوماتیک 6 دنده وظیفه انتقال گشتاور 554 پوند فوتی و قدرت 650 اسبی را به چرخهای عقب عهده دار است و بدین ترتیب شتاب 0 تا 100 این سوپر اسپرت تنها 3.7 ثانیه بوده و عقربه سرعت سنج تا رسیدن به عدد 325 کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه می¬دهد. این یعنی یک گلف قادر است با ابر خودروهایی نظیر لامبورگینی و فراری رقابت کند و البته نه یک گلف معمولی.
در این خودرو نباید به دنبال وجه تشابهی با گلف معمولی گشت چون تقریبا تمام قسمتهای مربوط به تولید و انتقال قدرت کاملا متفاوت با گلف GTI است و حتی ظاهر آن با عرض حدود 190 سانتی متر هم این مطلب را تایید می¬کند. شاسی GTI W12 نیز با تغییرات اساسی برای یک سوپر اسپرت تدارک دیده شده است و رینگ های 19 اینچی که تایرهایی با پهنای 235 سانت در جلو و 295 سانت در عقب آن را در بر گرفته اند نیز برای همین منظور است.برای هماهنگی بدنه با اکسل لازم بود تا عرض گلف از هر طرف 3.1 اینچ اضافه شود که حاصل کار به زیباتر شدن و عضلانی تر شدن خودرو کمک شایانی کرده است.

مسئله دیگر در ساخت GTI W12 رساندن هوای مورد نیاز به موتور 6 لیتری بود و ایجاد نیروی DOWNFORCE کافی برای حفظ ثبات خودرو که البته طراحان فولکس تمایلی به استفاده از یک اسپویلر بیش از حد بزرگ نداشتند. در هر دوی این موارد یک ترفند به کار بسته شد و آن طراحی خاص ستون C این خودرو بود . هوا از دریچه ای که بین ستون C و پنجره تعبیه شده بود به موتور راه پیدا می¬کند و فرم این دریچه طوری طراحی شده که فشار هوای ورودی نیروی کافی برای چسباندن فواکس به سطح جاده را ایجاد کند که این فشار با افزایش سرعت خود به خود افزایش خواهد یافت. دریچه های مشکی رنگ پایین بدنه بیشتر وظیفه خنک کردن دیسکهای ترمز را بر عهده دارند و دریچه بزرگ جلویی نیز هوای کافی را به رادیاتور میرساند و تمام هوای گرم تولید شده از دریچه عقبی که تمام عرض سپر عقب را پوشانده خارج می شود.
  

 

طرح سقف این گلف به گونه ای طراحی شد که در انتها با عبور از زیر قسمت فلزی تشکیل یک اسپویلر بزرگ را بدهد بدون اینکه این اسپویلر به ظاهر خودرو از لحاظ زیبایی آسیبی وارد کند.
مطمئنا GOLF GTI W12 به عنوان نقطه عطفی در تاریخ فولکس و حتی تاریخ خودروسازی جهان خواهد بود . این اعجوبه کوچک نهایت استعداد یک هاچ بک را برای تبدیل شدن به یک سوپراسپرت نشان می دهد و منحصر به فرد بودن خود را مدیون شهامت طراحان فولکس واگن خواهد بود.

نظرات 1 + ارسال نظر
مصطفی جمعه 6 آبان 1390 ساعت 14:52

بابا ایول به فولکس . دمش گرم من که کلی حال کردم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد