جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

مراسم سنتی " پنجاه به در" در قزوین

 

گردشگران سراسر کشور می توانند در مراسم سنتی " پنجاه به در" قزوینی ها شرکت کنند.

به گزارش آریا ، نادر محمدی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با بیان این خبر گفت: مراسم سنتی " پنجاه به در" یکی از اصیل ترین آیین های قزوین به شمار می آید که مردم این استان اعتقادات راسخی برای شرکت در آن دارند.

وی با بیان اینکه هر ساله حدود هشت هزار نفر از مردم استان به منظور شرکت در مراسم " پنجاه به در" در شهر قزوین حضور می یابند، یاد آور شد: این آیین به نوعی سپاسگزاری و نیز درخواست مردم از خداوند برای نزول باران است که طی مراسمی خاص برگزار می گردد.

محمدی تصریح کرد: چنانچه از روز نخست سال تا پنجاهمین روز آن نزول باران فراوان باشد؛ مردم در آیین " پنجاه به در" نماز شکر به جا می آورند و چنانچه با فقدان این نعمت الهی روبه رو باشند در این مراسم به خواندن دعاهای مربوطه مشغول می شوند.

وی خاطرنشان کرد: پخت و توزیع غذاهای نذری نیز بخش دیگری از مراسم " پنجاه به در" قزوینی ها را شامل می شود که حین اجرای آیین های مذهبی گفته شده میان شرکت کنندگان توزیع می گردد.

معاون گردشگری قزوین با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان در تلاش است تا از مراسم " پنجاه به در" در راستای معرفی مهد تمدن و تاریخ کشور بهره مند گردد، افزود: به همین منظور در تلاش هستیم تا علاوه بر انعکاس این برنامه در رسانه های تصویری و مکتوب، با برپایی چادرهای اطلاع رسانی و توزیع اقلام تبلیغاتی جاذبه های گردشگری قزوین را به اهالی این استان و نیز سایر گردشگران حاضر در این جمع معرفی کنیم.

گفتنی است آیین مذهبی " پنجاه به در"، بعد از ظهر روز نوزدهم اردیبهشت ماه هرسال در محل مصلی شهر قزوین بر پا می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد