جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

پرفروش‌های بازار موبایل در فصل کساد

 

بازار تلفن همراه کشور این روزها و با اشباع تقریبی، روزهای کم‌رونقی را سپری می‌کند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، فروشندگان تلفن همراه که زمانی به دلیل سود سرشار در فروش این کالای ارتباطی روزانه و به دلیل نبود اتحادیه و صنفی قانونی تعدادشان در شهرها روز به روز افزایش می‌یافت، اما دیگر این روزها همانند گذشته مغازه‌هایشان با انبوه مشتریان روبه‌رو نیست و به قولی کسادی بازارشان را فرا گرفته است.

هرچند که گفته می‌شود حتی با اشباع کامل بازار، اما ایرانی‌ها هر سال یا 18 ماه یکبار گوشی‌هایشان را تعویض کرده و بازار کشور سالی تقریبا به 12 میلیون گوشی تازه نیاز دارد، اما به دلیل وجود انبوهی از کسبه‌های بدون مجوز فعال در این صنف دیگر فروش گوشی سود گذشته را ندارد.
 

البته فعالان بازار، کاهش قدرت خرید مردم و وضعیت نامناسب اقتصادی را از دلایل اصلی می‌دانند که باعث شده تا مشتریان تمایلی به خرید انواع گوشی‌های تلفن همراه موجود در بازار نداشته باشند. در عین حال، گفته می‌شود که هم‌اکنون بیشترین تقاضاهای بازار مربوط به گوشی‌هایی است که در میانگین قیمتی 100 تا 200 هزار تومان قرار دارند. از سویی دیگر نیز پیش‌بینی می‌شود که با نزدیک شدن به ایام تابستان و پایان فصل امتحانات شاید بازار این کالا با اندکی استقبال روبه‌رو شود.

هرچند همان طور که گفته شد بازار تلفن همراه هم‌اکنون مانند گذشته پرهیاهو نیست، اما در این بین در کنار گوشی‌های ارزان قیمت پرفروش‌ترین گوشی‌های موجود در بازار در انحصار گوشی‌های لمسی است. به نظر می‌رسد با پایین آمدن قیمت گوشی‌های لمسی از یک سو و تمایل تولیدکنندگان جهانی به عرضه گوشی‌های متنوع‌تر در این بخش به تدریج باید شاهد کم‌رنگ‌تر شدن گوشی‌های ساده گذشته باشیم.

نوکیا همچنان در صدر

هرچند اپل با عرضه گوشی آیفون انقلاب لمسی را در بازار ایجاد کرد و توانست در مدت زمانی کوتاه به عنوان یکی از رقبای سرسخت غول‌های سازنده گوشی در بازارهای جهان محسوب شود، اما با این حال حاکم فنلاندی بی‌‌چون و چرای بازار تلفن همراه همچنان و با عرضه گوشی‌های متنوع لمسی به یکه‌تازی خود در بازار مشغول است.

اولین گوشی لمسی نوکیا یعنی 5800 همچنان یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های نوکیا در بازار محسوب می‌شود، البته ناگفته نماند که از خانواده اکسپرس موزیک‌های نوکیا، مدل‌های تغییر یافته دیگری نسبت به 5800 نیز وارد بازار شده که با استقبال مشتریان روبه‌رو شده است. 5530 و 5230 همان گوشی‌های مورد بحث است که این روزها بختشان اندکی در بازار گشایش یافته و در محدوده گوشی‌های ارزان قیمت توانسته‌اند نظر کاربران را به خود جلب کنند.

در کنار این سه مدل، اما نوکیا دو مدل تازه نفس نیز در بازار دارد که این روزها شاید بتوان آن‌ها را بعد از N97 و N97mini به عنوان پرفروش‌ترین لمسی‌های این برند به حساب آورد. دو گوشی X6 و X3 که اواخر سال گذشته به بازار عرضه شده‌‌اند، این روزها در پله‌های دوم و سوم قهرمان‌های لمسی نوکیا ایستاده‌اند.

X6 با قیمت 388 هزار تومان با دوربین 5 مگاپیکسلی و 32 گیگابایت حافظه داخلی اندکی از نظر مشخصات شبیه به N97هاست. X3 نیز با 158 هزار تومان قیمت دوربین 2/3 مگاپیکسلی و 46 مگابایت حافظه شبیه به خانواده اکسپرس موزیک‌ها است.

در کنار این لمسی‌ها، اما همچنان N97 و N97mini هنوز پرفروش‌های لمسی این برند هستند. اولی 505 هزار تومان و دومی 450 هزار تومان در بازار قیمت دارند و شاید بتوان هر دو را بعد از گوشی N95 به عنوان پرفروش‌ترین‌ها از خانواده N به حساب آورد.
در کنار این لمسی‌های نوکیا، اما بازار منتظر ورود یکی دیگر از شاهکارهای نوکیا است. N8 که به تازگی نیز عرضه شده گوشی‌ای است که این روزها کاربران زیاد سراغش را از فروشندگان می‌گیرند.

گوشی N8 نوکیا که یکی از پیشرفته‌ترین گوشی‌های هوشمند این برند به شمار می‌آید، از سه ماهه سوم سال جاری میلادی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود که قیمتش نزدیک به 500 هزار تومان باشد. گوشی N8 نوکیا با دوربین 12 مگاپیکسی به همراه لنز کارل زایس و فلش زنون امکانات یک دوربین دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نوکیا N8 با قابلیت‌های ویژه‌ای که دارد به عنوان یک وسیله سرگرمی قابل حمل به شمار آمده و کاربران می‌توانند با اتصال گوشی خود به سینمای خانگی از تماشای تصاویر ویدئویی ضبط شده با صدای فراگیر دالبی دیجیتال لذت ببرند. مدل N8 با داشتن نسخه جدید Ovi Maps به همراه سرویس رانندگی و پیاده‌روی رایگان در 70 کشور جهان، همراه کاربران در رسیدن به مکان‌های مورد علاقه‌شان است.

پرطرفدارترین نرم‌افزار مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند، سیمبین، با آخرین نسخه‌‌اش، یعنی سیمبین ^3، گوشی نوکیا N8 را تجهیز کرده است.

این نسخه نرم‌افزاری امکانات پیشرفته‌ای مثل عکس‌العمل نسبت به حرکات دست که شامل چند لمس در یک زمان (multi touch)، تغییر صفحه با حرکت انگشت (flick scrolling) و همچنین امکان زوم با باز و بسته کردن انگشتان روی صفحه (pinch-zoom) را برای کاربران فراهم می‌کند. به علاوه، نوکیا N8 دارای صفحه نمایشی چندگانه با برنامه و نرم‌افزارهای مختلف بوده که به راحتی می‌تواند مطابق سلیقه کاربران تغییر کند.

معماری گرافیکی 2D و 3D جدید در پلت فرم گوشی نوکیا N8 با بهره‌گیری از سخت‌افزار پرشتاب آن عکس‌العمل‌های سریع‌تری از واسط کاربر را فراهم کرده است.

سامسونگ تشنه بازار

بعد از لمسی‌های نوکیا به نظر می‌رسد که جایگاه دوم در فروش این رسته در اختیار سامسونگ باشد. فروشندگان گوشی‌های سامسونگ I8000 و S5233 را به عنوان پرفروش‌ترین مدل این برند در بازار تلفن همراه معرفی کردند.

گوشی I8000 سامسونگ که با گارانتی رسمی به بهای 520 هزار تومان به فروش می‌رسد توانسته مورد تقاضای مشتریان قرار گیرد. صفحه نمایش AMOLED لمسی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ، ارتقای حافظه داخلی توسط مموری کارت microSD تا 32 گیگابایت و دوربین عکاسی و فیلمبرداری پنج مگاپیکسلی از ویژگی‌های گوشی I8000 به شمار می‌آید.

گوشی S5233 که با قیمت 165 هزار تومان در بازار تلفن همراه عرضه می‌شود نیز مورد تقاضای بیشتر مشتریان قرار گرفته است. ارتقای حافظه داخلی تا 16 گیگابایت، دوربین عکاسی و فیلمبرداری 3/2 مگاپیکسلی و حافظهTFT لمسی از ویژگی‌های اصلی مدل فوق به شمار می‌آید. گوشی S8003 که با قیمت 347 هزار تومان در بازار تلفن همراه عرضه می‌شود از امکاناتی همچون صفحه نمایش AMOLED لمسی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ، ارتقای حافظه داخلی تا 16 گیگابایتی و دوربین عکاسی و فیلمبرداری پنج مگاپیکسلی بهره ‌می‌برد.

در کنار این گوشی‌های گران قیمت سامسونگ مدل CORBY این برند که با قیمت 159 هزار تومان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد نیز توانسته در لیست پرفروش‌ترین‌های این برند جای گیرد.
بعد از سامسونگ نوبت به ویندوز موبایل‌های اچ‌تی‌سی است. هرچند که گوشی‌های این برند از نظر قیمت در قسمت گوشی‌های لوکس قرار می‌گیرند، اما گفته می‌شود که برخی از مدل‌های نسبتا ارزان قیمتش بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

گوشی Touch2 اچ‌تی‌سی که با قیمت 370 هزار تومان در بازار تلفن همراه عرضه می‌شود یکی از همین پرفروش‌ها است که از امکاناتی همچون صفحه نمایش لمسی TFT با قابلیت نمایش 65 هزار رنگ، دوربین عکاسی و فیلمبرداری 15/3 مگاپیکسلی، ارتقای حافظه داخلی توسط مموری کارت تا 16 گیگابایت و سیستم عامل Microsoft Windows Mobile 6.5 بهره می‌برد.

سونی‌اریکسون در فکر آینده

در بخش انتهایی جدول رقابتی لمسی‌ها در بازار سونی‌اریکسون قرار گرفته است. هرچند که گفته می‌شود این برند برای سال جاری در نظر دارد مدل‌های لمسی بیشتری در بازار عرضه کند، اما هم‌اکنون دو مدل Aino و Satio این برند با قیمت‌های 470 و 525 هزار تومان گوشی‌های لمسی این برند در بازار هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد رقابت سونی‌اریکسون در بخش گوشی‌های لمسی به خصوص در بازار ایران تازه آغاز شده باشد؛ چراکه این شرکت به تازگی از این برند گوشی ویواز را وارد بازار کرده که امکانات بسیار خوبی دارد. مهم‌ترین فاکتور این گوشی تصویر برداری به شیوه HD است که تا به حال در هیچ گوشی‌ای به کار گرفته نشده است. این گوشی با گارانتی متفرقه 380 هزار تومان و با گارانتی رسمی 420 هزار تومان عرضه می‌شود. گوشی Vivaz سونی‌اریکسون 97 گرمی که در ابعاد 5/12 در 7/51 در 107 میلیمتر ساخته شده و مجهز به دوربین هشت مگاپیکسلی است.
حافظه داخلی 75 مگابایتی این گوشی با مموری‌کارت microSD TransFlash تا 16 گیگابایت ارتقا می‌یابد. بخش عمده قاب جلو گوشی با صفحه نمایش لمسی 2/3 اینچی دربر گرفته شده که وضوح آن 640 در 360 پیکسل است. این صفحه نمایش از تکنولوژی مقاومتی استفاده می‌کند و حداکثر 16 میلیون رنگ را نشان می‌دهد که از مزایای گوشی محسوب می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد