جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

ورود نظافتچی‌نماها به دایره جرایم

 

وقوع جرایمی مانند سرقت، زورگیری، قتل و... از سوی برخی سارقان نظافتچی‌نما طی سال‌های اخیر موجب شده معاونت اجتماعی پلیس آگاهی با هشدار به شهروندان درخصوص راه دادن افراد ناشناس به حریم منازل از آنها بخواهد در این زمینه هوشیارتر باشند.

یکی از پرونده‌های قضایی مرتبط با این موضوع در نخستین روزهای سال جدید به طرح شکایت شهروندی از 2 زن جوان که در پوشش نظافتچی منزل، اقدام به زورگیری و سرقت اموال وی کرده بودند، اختصاص داشته است.

در این پرونده مردی از دوستی می‌خواهد یک نظافتچی را به وی معرفی کند تا وقتی همسرش از بیمارستان ترخیص می‌شود، خانه تمیز و مرتب باشد. روز بعد 2 زن میانسال با معرفی خود به عنوان نظافتچی به نشانی مورد نظر مراجعه می‌کنند.

ساعتی بعد در حالی که همه چیز کاملا طبیعی به نظر می‌رسد، آنها ناگهان از یک لحظه غفلت صاحبخانه استفاده می‌کنند و با چوب به وی حمله‌ور می‌شوند و پس از بستن دست و پای مرد، با تهدید اقدام به زورگیری می‌کنند و چندین میلیون تومان طلا، ده‌ها فقره چک سفیدامضا، تعداد زیادی اسناد و مدارک و یک دستگاه خودروی مدل بالا را به سرقت می‌برند.

این پرونده تنها موردی نبوده که در آن شخص یا اشخاصی در پوشش نظافتچی با ورود به منازل از غفلت صاحبخانه سوءاستفاده کرده و مرتکب جرایمی مانند سرقت، زورگیری و حتی قتل می‌شوند.

نمونه‌های این پرونده در صفحات حوادث روزنامه‌ها و مراجع قضایی طی سال‌های اخیر کم نبوده است.

ورود نظافتچی‌نماها به دایره جرایم

به نوشته جام جم، سال‌هاست آپارتمانی شدن زندگی‌ها، ماشینی شدن امور و افزایش اشتغال زنان درخارج از خانه موجب شده فرصت‌ها برای رسیدگی به امور خانه و فرزندان محدود تر شود و همین مساله بتدریج موجب شده پای نظافتچی‌های مرد و زن در قالب کارگران شرکت‌های خدماتی منازل یا به صورت انفرادی و مستقل به خانه‌ها باز شود.

اما رفت و آمد این افراد به خانه‌ها و حضور گاه چندین ساعته در خانه‌ها و آشنایی آنها با قسمت‌های مختلف خانه به واسطه کارهای نظافتی که انجام می‌دهند چندان هم بی‌دردسر نیست. در واقع باز شدن پای نظافتچی‌های مرد و زن به خانه‌ها بخصوص آن دسته از کارگرانی که تحت پوشش هیچ شرکت خدماتی نبوده و صرفا از طریق دوست و آشنا معرفی می‌شوند و در میان آنها گاه اتباع بیگانه نیز هست از زمانی مشکل ساز شده که اولین پرونده تلخ و تاسف‌آور قتل صاحبخانه و سرقت طلاها و پول توسط فردی که به عنوان نظافتچی به خانه مقتول رفت و آمد می‌کرد، خبر داغ صفحه حوادث روزنامه‌ها را به خود اختصاص داد.

هرچند انتشار این خبر موجب شد شهروندان پس از آن درآوردن نظافتچی به منزل جوانب احتیاط را بیشتر رعایت کنند و در یک کلام هر غریبه‌ای را به حریم خانوادگی‌شان راه ندهند، اما طی سال‌های اخیر هنوز هم در گوشه و کنار اخباری مبنی بر سرقت، زورگیری و حتی قتل توسط برخی افرادی که به عنوان نظافتچی به حریم منازل راه پیدا می‌کنند، شنیده می‌شود.

هرچند گسترش شرکت‌های خدمات منزل به نوعی کار نظافت منزل توسط نظافتچی‌های مرد و زن را قانونمند کرده و به این طریق امنیت مالی و جانی بیشتری را برای متقاضیان استفاده از خدمات فراهم آورده است، اما در مقابل شهروندانی که ترجیح می‌دهند از نظافتچی‌های این شرکت‌ها به دلیل فعالیت آنها در چارچوب قانونی استفاده کنند، گروه دیگری از آنها همچنان ترجیح می‌دهند از طریق آشنایان، بستگان و... نظافتچی منزل خود را پیدا کنند.

این گروه از نظافتچی‌های منازل وابسته به هیچ شرکت خدماتی نیستند و بیشتر از طریق دوستان و‌ همسایه‌ها در محله‌های مختلف که با مشاهده شیوه کارشان اطمینان مشتریان خود را جلب کرده‌اند به خانواده‌های دیگر معرفی می‌شوند.

پرونده قتل زن نیکوکار

شاید شما هم پرونده قتل زن نیکوکار و سرقت اموال وی توسط جوان 28 ساله‌ای که به عنوان نظافتچی منزل، چند روزی را در خانه مقتول رفت و آمد داشته به خاطر داشته باشید. در این پرونده که 2 سال پیش به وقوع پیوست، متهم در تمام بازجویی‌ها ضمن اعتراف به قتل بصراحت انگیزه اصلی خود را سرقت اموال مقتوله عنوان کرده بود.

قاتل در جلسات بازجویی در تشریح جزییات این ماجرای تکان دهنده گفته بود: روز حادثه مشغول نظافت اتاق‌ها بودم که مقتول، چاقو را در میان لباس‌هایم دید و با اعتراض داد و فریاد کرد.

ترسیده بودم. دستم را جلوی دهانش گرفتم، اما نفهمیدم چطور شد که بی‌هوش بر زمین افتاد. وقتی متوجه شدم پیرزن دیگر نفس نمی‌کشد، جسد را داخل چمدانی گذاشتم و سپس طلاها و پول‌های نقدی که مقتوله در خانه نگه می‌داشت را برداشته و فرار کردم.

سالمندان تنها؛ طعمه‌های اصلی

هرچند بررسی دقیقی در این باره که چه تعداد از قربانیان این‌گونه جرایم سالمندان و افراد ناتوان هستند، انجام نشده است اما صفحه حوادث روزنامه‌ها بیانگر این واقعیت است که زوج‌های سالمند و کم توان به دلیل بنیه کمتر و دلسوزی‌شان و همچنین افرادی که به تنهایی زندگی می‌کرده‌اند یا حداقل در مدت زمانی که فرد یا افراد نظافتچی در خانه آنها حضور داشتند، تنها بوده‌اند بیش از سایرین در معرض خطر این‌گونه اعمال مجرمانه قرار داشته و در واقع طعمه‌های مناسبی برای این مجرمان بوده‌اند.
افرادی که هشدارهای پلیسی را جدی نمی‌گیرند، در مواردی گرفتار مجرمانی می‌شوند که منتظر کوچک‌ترین فرصت برای عملی کردن نقشه‌های شوم و شیطانی خود هستند

سرهنگ مهدی قزلباش، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ در گفتگو با «جام‌جم» با تایید این نکته که سالمندان و بویژه آنهایی که به تنهایی زندگی می‌کنند، بیش از سایرین در این زمینه در معرض خطر هستند، تصریح می‌کند: در مواردی دیده شده که فردی در پوشش پرستار به منزل سالمندان کهنسال مراجعه کرده و پس از مدتی کار در آن مکان و آشنایی کامل به نقاط مختلف خانه و بررسی دقیق میزان رفت و آمدهایی که به منزل سالمند می‌شده، به کلید‌ها دسترسی پیدا کرده و در فرصت مناسب دست به سرقت زده است.

خدمات فقط از شرکت‌های مجوزدار

معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ در گفتگو با «جام‌جم» تاکید می‌کند: ضروری است شهروندان متقاضی دریافت خدمات منزل این گونه خدمات را از شرکت‌های خدماتی که دارای مجوز از ثبت شرکت‌ها هستند، دریافت کنند؛ زیرا در صورت بروز هرگونه مشکلی این شرکت‌ها موظف به پاسخگویی در قبال عملکرد کارگران خود هستند و در غیر این صورت توصیه می‌شود اگر قراراست از کارگرانی که توسط دوستان و آشنایان معرفی می‌شوند استفاده کنند، بهتر است از افرادی که حداقل چندین سال سابقه کار بدون مشکل در جایی را داشته‌اند بهره ببرند؛ زیرا در صورت بروز هرگونه مشکلی دیگر از شرکتی که مسوولیت آن کارگر را بپذیرد خبری نیست.

البته سرهنگ مهدی قزلباش به شهروندان این توصیه را هم می‌کند که برای اطمینان از قانونی بودن فعالیت شرکت‌های خدماتی منازل صرفا به آگهی این شرکت‌ها در روزنامه‌ها اکتفا نکرده و از مجوزدار بودن این شرکت‌ها اطمینان حاصل کنند.

سرهنگ مهدی قزلباش با تاکید بر این‌که معمولا سارقان بیشتر به سراغ اجناسی می‌روند که بتوانند براحتی آن را زیر لباس خود پنهان کنند، تصریح می‌کند: توصیه می‌شود در مدت زمانی که کارگر نظافتچی در منزل مشغول به کار است از قراردادن اجناس با ارزش مانند جواهرات و پول نقد در محل‌های در دسترس کارگران خودداری کنند و با کارگر درباره شرایط زندگی، نحوه رفت و آمدها، این‌که چه ساعت‌هایی خارج از خانه هستند یا در چه تاریخی برنامه سفر دارند، صحبت نکنند؛ زیرا در مواردی دیده شده بخصوص در منازل مجلل فرد در همان لحظه مرتکب جرم نشده است، بلکه پس از خروج از منزل و شناسایی محل نگهداری اموال گرانقیمت و تعریف دقیق موقعیت منزل برای سایر همدستانش در فرصت مناسب اقدام به سرقت کرده است.

تماس با تلفن همراه ممنوع!

به گفته معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ، یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که برخی شهروندان در مواجهه با کارگران نظافتچی منزل می‌کنند این است که وقتی کارگر شرکت خدماتی یکبار برای نظافت به منزلی مراجعه می‌کند به این بهانه که ممکن است تلفن‌های شرکت به دلیل حجم بالای تماس‌ها دائم اشغال بوده و باعث معطلی شود، شماره تلفن همراه خود را در اختیار آن خانواده قرار می‌دهد تا بعد از این در صورت نیاز مجدد برای نظافت برای سهولت در کار فقط با تلفن همراه وی تماس بگیرند و این یعنی اشتباه اول.

سرهنگ مهدی قزلباش با اشاره به پرونده‌های مشابه در این زمینه می‌گوید: در مواردی مشاهده شده فرد متقاضی برای دفعات بعدی با تلفن همراه کارگر نظافتچی تماس گرفته و به سبب آشنایی قبلی از او خواسته برای کار به نشانی مورد نظر برود و در یکی از همین مراجعات پس از خروج کارگر از خانه متوجه سرقت اموالی مانند طلا و جواهرات و پول نقد شده است؛ اما وقتی برای پیگیری با شرکت خدماتی تماس می‌گیرد متوجه می‌شود این کارگر چندین ماه پیش از آن شرکت اخراج شده است. بنابر این توصیه می‌شود شهروندان در صورت نیاز به مراجعات بعدی کارگر مورد نظر صرفا با تلفن شرکت خدماتی تماس گرفته و از تماس مستقیم با تلفن کارگر مورد نظرشان خودداری کنند.

این توصیه‌ها را جدی بگیرید

با توجه به افزایش تقاضای شهروندان برای استفاده از کارگران در انجام امور مربوط به نظافت خانه، معاونت اجتماعی پلیس آگاهی تهران بزرگ نیز توصیه‌های کلی برای شهروندان دارد.

افرادی که هشدارهای پلیسی را جدی نمی‌گیرند، در مواردی گرفتار مجرمانی می‌شوند که منتظر کوچک‌ترین فرصت برای عملی کردن نقشه‌های شوم و شیطانی خود هستند.

در بسیاری از پرونده‌های قضایی مشاهده شده کارگران ناشناس پس از ورود به خانه و در غفلت صاحبخانه وسایل با ارزش، پول، طلا و اشیای قیمتی را به سرقت برده یا حتی برای دستیابی به پول مورد نظر، مرتکب قتل نیز شده‌اند. به همین سبب یکی از مهم ترین توصیه‌های پلیس استفاده از خدمات شرکت‌های خدمات منازل شناخته شده و دارای مجوز به جای بهره‌گیری از افراد ناشناس یا خیابانی است که با قیمت‌های پایین‌تر حاضر به کار در خانه‌ها هستند.

همچنین شهروندان به هیچ‌وجه در زمان تنها بودن، کارگران ناشناس را به خانه راه ندهند حتی اگر کارگر فصلی یک زن باشد زیرا امکان بروز رفتارهای پرخطر بویژه از سوی افرادی که براحتی جلب اعتماد می‌کنند وجود دارد، از این رو بهترین رفتار پیش گرفتن احتیاط است.

همچنین پلیس توصیه می‌کند شهروندان به هیچ عنوان محل نگهداری اشیای گرانقیمت، پول و طلاهای خود را به این افراد نشان ندهند و از گفتگو درباره اطلاعات خصوصی مانند زمان مسافرت یا زمان‌های حضور نداشتن در خانه با کارگران منازل خودداری کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد