جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

موتور جت چگونه کار می کند؟

 

گر چه موتورهای جت به تازگی در اختیار بشر قرار گرفته و نیرومندترین هواپیمـاها با آن حرکت و پرواز می کنند، ولی قاعده فنی آن در 2000 سال پیش کشف گردیده بود. واژه ی جت یعنی«جهش ناگهانی مایع یا گاز از یک دهانه ی تنگ» قاعده ی پیش راندن با جت مبنای ساخت موتورهای جت است. این قاعده به وسیله ی یک ریاضی دان یونانی به نام هرون اسکندرانی در 120 سال پیش از میلاد مسیح کشف گردید.

این قاعده به وسیله ی یک ریاضی دان یونانی به نام هرون اسکندرانی در 120 سال پیش از میلاد مسیح کشف گردید. این ریاضی دان یک گوی فلزی برداشت و برایش چند منفذ گذاشت. وی چنین گویی را به وسیله‌ جهـش بخار که از منفذهای تنگـش خارج می شد، به حرکت در می آورد. مثلاً در صورتی که دهانه‌ ی بادکنک بسته باشد، هوای درون آن بر تمام سطح داخلیش به طور یکسان فشار وارد می آورد. اما همین که دهانه اش را باز کنیم فشار از همه جا کاسته شده، بر دهانه‌ ی تنگ بادکنک هجوم می آورد. حالا بادکنک را در هوا رها کنید، خواهید دید که با فشار همان هوایی که از دهانه اش بیرون می آید، به پیش رانده می شود. پس حالا خوب متوجه شدید که چرا و چگونه هوایی که با فشار از دهانه‌ ی تنگی خارج می شـود، جسمی را به سمت جلو می راند. اکنون اگر بخواهیم این مطلب را در قالب قانون فیزیکی حرکت بیان کنیم، می گوییم: برای هر عملی یک عکس العملی وجود دارد. اکنون برای تان این قانون را توضیح می دهیم: در یک موتور جت، عمل عبارت است از: «تخلیه ی هوا که به سمت عقب فشار می آورد»(حرکت وارنه). عکس العمل آن هم عبارت است از: «هل دادن جسم به سمت جلو»(حرکت پیشرانه یا برآور). موتورهای جت اساساً به دو گونه ساخته می شوند:
1– رامجت 2- توربوجت. رامـجت به نوعی موتور جت می گویند که شبیه به یک لوله ی بخاری پرنده است و هیچ قسمتی از آن متحرک نیست. فقط هوا از دهانه‌ ی جلویش( یعنی هواکش) وارد می شود. سپس با بنزین مخلوط شده، می سوزد و بدین وسیله حدود 5 برابر، برحجم گاز می افزاید و با فشار قوی از دم هواپیما خارج می گردد. آتشی که در رامجت است به هنگام توقف هواپیما هرگز فشـاری تولید نمی کند. ولی به هنـگام حرکت، هر چه سریع تر پرواز کند، نیرو و فشار بیشتری پدید می آورد. اما توربوجت موتوری است که به توربین مجهز گردیده و دارای یک«کمپرسر» است که هوا را به وسیله آن مکیده با فشار وارد«اتاق احتراق» می کند. در این جا هوا با بنزین آمیخته شده، می سوزد. بر اثر این عمل گازهای داغ و حجم افزوده ای پدید می آیند که پس از عبـور از یک توربیـن، از سوراخ عقب هواپیما خارج می شـوند. بدین وسـیله آن ها«فشار جت» تولید می کنند. در این صورت دیگر روشن است که هواپیما به پیش رانده می شود. ضمناً این را نیز بدانید که نوعی هواپیما داریم که ملخش به وسیله توربین جت به گردش درمی آید موتور این گونه هواپیماها را توربپراپ می نامند.   

 

 

 

 چگونه هواپیما پرواز می کند؟
 
هوا مانند یک دریا آب است. شما اگر به این راز پی برده باشید که چگونه گاهی آب برخی از اجسام را بر سطح خود نگاه می دارد، در آن صورت به راز پرواز هواپیما هم پی برده اید. آیا هیچ گاه یک اسکی باز را روی آب دیده اید؟ آیا توجه کرده اید مادام که قایق به سرعت او را به دنبال خود می کشد، او هم بر سطح آب می ماند. اما همین که قایق از حرکت می ایستد، اسکی باز هم در آب فرو می رود. علت این پدیده آن است که جریان سریع آب نیرویی در زیر پاهای اسکی باز ایجاد می کند که با همین فشار او را بر سطح آب نگاه می دارد. از این رو، همین که جریان آب متوقف شود آن نیرو هم قطع شده، در نتیجه اسکی باز در آب فرو می رود. درباره ی پرواز هواپیما نیز می توان عیناً همین مطلب را گفت. یعنی اگر می بینیم هواپیما در هوا بلند می شود این بر اثر فشـار هوایی است که از زیر بال هایش می گذرد و در نتیجه آن را به آسـمان بلند می کند. اکنون که تا اندازه ای با نقش«هوا» یا«آب» در بالا نگاه داشتن اجسام آشنا شدید، بیاییم و درباره ی هواپیما توضیح بیشتری بشنویم: نخست، باید بدانیم که هر یک از بال های هواپیما دو سطح دارد. یکی سطح زیرین و دیگری سـطح بالایی. سطح زیرین بال تقریباً مسطح است، ولی سطح بالایی آن در جهت عرض کمی خمیده می باشد. از این رو، هوایی که هنگام حرکت هواپیما از روی آن می گذرد اندکی قوس وار است و همین نوعی خلأ را بر فراز بال ها ایجاد می کند. از سوی دیگر، چون زیر بال ها مسطح است خلأ ایجاد نمی شود و در نتیجه هوایی که از زیر بال ها عبور می کند فشار بیشتری در آن جا وارد می آورد. آن گاه بر اثر همین فشار هوا است که هواپیما از زمین به هوا برمی خیزد. ولی یادتان باشد که تا هواپیما به پیش حرکت نکند، چنین فشاری در زیر بال هایش تولید نمی شود و در نتیجه هرگز نیروی برآور پیدا نمی کند تا به آسمان بلند شود. چگونه هواپیما وقتی که در آسمان است به پیش رانده می شود؟ به وسیله ی ملخ. پس فایده ملخ، پیش راندن هواپیما در هوا است. ملخ هواپیما درست مانند پیچی است که در چوب فرو می کنیم. هر بار که پیچ را یک دور می چرخانیم، می بینیم که خود به خود مقداری در چوب فرو می رود. ملخ نیز همین گونه می چرخد، در شکم هوا فرو می رود و راه خود را به جلو بازمی کند. به همین دلیل است که انگلیسی ها به ملخ هواپیما«پیچ هوا» می گویند.

ملخ چگونه در هوا نقش پیچ را بازی می کند؟

وقتی که هوا به سرعت جریان یابد یا چیزی در میان آن سریع حرکت کند، مانند یک جسم جامد می شود. آیا تاکنون توجه کرده اید که چون باد تنـدی می وزد آن را مانند یک جسم جامد بر گونه ها و اندام خود حس می کنید؟ در آغاز کار که خلبان، هواپیما را تازه روشن کرده گردش ملـخ ها آنقدر سریع نیست که بتواند مانند پیچ در هوا فرو روند. ولی همین که بر سرعت خود بیفزایند دارای چنین خاصیتی می شوند و هواپیما را به پیش می رانند. این حرکت را پیشرانه می گویند. نیروی پیشرانه بر اصطکاکی که به هنگام حرکت، بر سطح صاف ایجاد شده، غلبه می کند. نیروی برآور نیـز بر روی نیـروی جاذبه ی زمین غلـبه می کند. در نتیـجه«پیشرانه» و«برآور» هر دو سبب می شوند که هواپیما در آسمان حرکت کند. 

 

منبع: شبکه آموزش سیما

نظرات 4 + ارسال نظر
گل مریم چهارشنبه 12 آبان 1389 ساعت 22:58

آخی! رشته ی این دوستتم مکانیک بوده! الان کجاست!

آره! فکر میکنم الان خواب باشه!

گل مریم چهارشنبه 12 آبان 1389 ساعت 23:07

همه چیزُ به شوخی میگیری!

واقعا اینو راست گفتی! ولی واقعیتش اینه زیاد دوست ندارم جدی باشم!

گل مریم چهارشنبه 12 آبان 1389 ساعت 23:16

خب حالا زیاد فکر نکن برات خوب نیست!
درسا چطور پیش میره؟

درسام خوبه. میخونم! باید قبول شم دیگه! مطمئن باش که میشم.
شنیدم درسات خیلی سنگینه!

حامد صبوری پنج‌شنبه 26 خرداد 1390 ساعت 23:46 http://www.powerplant.blogfa.com

داداش مطالبت خوبه اما بهتر بود کمی علمی تر مینوشتیش و میگفتی که هواپیما بدلیل افت فشار و نیروی دراگ و نیروی لیفت به هوا میره ولی در کل خوبه اگه خواستی به وب من هم یه سری بزن خوشحال میشم مطالبتو ببینم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد