جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

11نکته جالب که باید درباره آتشفشانها بدانیم

 

فوران توده های بزرگی از خاکستر در ایسلند در اثر فعال شدن یکی از آتشفشانهای خفته این منطقه باعث شده است نشریه علمی لایو ساینس گزارشی درباره حقایق و رویدادهای بزرگی که به واسطه آتشفشانها به وجود آمده اند منتشر کند.

در حال حاضر در حدود هزار و 500 آتشفشان سرتاسر کره زمین را پوشانده اند و برخی از آنها به صورت متوالی و برای سالها فوران کرده و می‌کنند. این پدیده وقتی رخ می‌دهد که سنگهای مذاب یا ماگما تحت فشار و با سرعت به سمت بالا حرکت کرده و بخش ضعیفی از پوسته زمین را شکافته و به خارج راه پیدا کنند.
 
مخازن زیرزمینی ماگماها می‌توانند برای صدها سال در زیر زمین مخفی باقی بمانند و سپس به شکلی دور از انتظار و ناگهانی فوران کنند. نشریه لایو ساینس در پی فوران آتشفشانی در ایسلند پس از 200 سال خاموشی که منجر به فوران مقادیر زیادی آب داغ، خاکستر و سنگ ریزه شده و بسیاری از پروازهای فرودگاه های اروپایی را با اختلال مواجه کرد گزارشی از 11 نکته درباره آتشفشانهای جهان منتشر کرده است. 

1- سنگهای متخلخل آتشفشانی تنها سنگهایی هستند که از توانایی شناور بودن بر روی آب برخوردارند. این سنگها معمولا خاکستری و مملو از حفره های حباب مانند هستند که در اثر خروج سریع و پرفشار گازهای داغ از میان سنگها به وجود می‌آیند.
 
2- نیرومندترین آتشفشانهای جهان ابرآتشفشان نام دارند. انفجار یک ابرآتشفشان می تواند بارانی از آتش را تا مسافت هزاران مایل بر زمین بباراند و منجر به ایجاد تغییرات آب و هوایی شود. تغییراتی از قبیل کاهش دمای هوا که در نتیجه آزادسازی چندین تن خاکستر در اتمسفر زمین به وجود می‌آید. این هیولاها دستهای وحشتناک خود را هر چند صد هزار سال یکبار رو می‌کنند. یکی از بزرگترین آنها در پارک ملی "Yellowstone" قرار دارد و دانشمندان نیز اعلام کرده اند انفجار این آتشفشان نزدیک است.
 
3- بزرگترین انفجار آتشفشانی تاریخ به کوه "تامبورا" واقع در جزیره "سامباوا" در اندونزی تعلق دارد. انفجار و فوران این آتشفشان در سال 1815 منجر به مرگ 100 هزار انسان شد. اندونزی از بیشترین تعداد آتشفشانهای فعال تاریخ در حدود 76 آتشفشان برخوردار است.
 
4- بیشتر آتشفشانها در لبه صفحه های تکتونیکی رخ می دهند، صفحه های بزرگ سنگی که سطح زمین را تشکیل داده اند. اما برخی از آتشفشانها از جمله ابرآتشفشان "Yellowstone" بر روی مناطقی دیگر به نام مناطق داغ یا فعال آتشفشانی قرار گرفته اند که ماگماها در این مناطق مسیر خود را به آرامی از اعماق به سمت سطح زمین باز می‌کنند.
 
5- ایسلند مشهور به سرزمین آتش و یخ بر فراز آتشفشانهای نوار نیمه اقیانوسی اطلس قرار دارد. آخرین فوران آتشفشان "Eyjafjallajokull" در آوریل 2010 در برابر فواران قدرتمند آتشفشان Skaptar در سال 1783 بسیار کوچک به نظر می‌آید، این انفجار آتشفشانی تمامی منابع کشاورزی و شیلات جزیره را نابود کرده و منجر به قحطی شد که جان یک پنجم از مردم جزیره را گرفت.
 
6- انفجار سال 1991 آتشفشان Pinatubo در فیلیپین از انفجار Skaptar نیز سخت تر بود. این انفجار در حدود 22 میلیون تن دی اکسید سولفور را به خارج از زمین انتقال داد که این ماده به چرخه مواد زمین وارد شده و حرارت جهانی را حداقل 0.5 درجه سلسیوس کاهش داد.
 
7- آتشفشانها توانایی رشد کردن دارند با انباشته شدن گدازه ها و خاکسترها لایه های جدیدی به آتشفشان افزوده شده و ارتفاع آن را افزایش می‌دهند. این یکی از شیوه های رایجی است که کوه ها بر اساس آن ساخته می‌شوند.
 
8- آتشفشانها می‌توانند منقرض شوند. زمانی که دانشمندان اعلام می‌کنند از این پس آتشفشانی هرگز فوران نخواهد کرد، در واقع انتظار منقرض شدن و نابود شدن آتشفشان وجود دارد. آتشفشانهایی که در حال حاضر فعال نیستند اما احتمال فعال شدن آنها وجود دارد آتشفشانهای خفته خوانده می‌شوند.
 
9- فشار مستقیم برخی از فورانهای آتشفشانی می‌تواند منجر به شکل گیری مخازن ماگمایی شود که در هم فرو می‌ریزند و حفره های عظیم و کاسه مانندی به نام "کالدرا" به وجود می‌آورند.
 
10- بزرگترین آتشفشان موجود بر روی زمین، آتشفشان Mauna Loa واقع در هاوایی است. این آتشفشان یکی از پنج آتشفشان موجود در هاوایی است که در ارتفاع سه هزار و 962 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. جزایر هاوایی در واقع به واسطه نقاط داغ و فعال آتشفشانی به وجود آمده اند.
 
11- آتشفشانها باعث رنگین تر شدن غروب خورشید می‌شوند، زمانی که آتشفشان "Kasatochi" در سال 2008 فوران کرد مردم سرتاسر جهان شاهد رنگمایه های فوق العادی زیبای نارنجی و سرخ رنگی در غروب خورشید بودند. این رویداد دیدنی ناشی از انتشار ذرات خاکستر در اتمسفر زمین است که باعث شکست بیشتر پرتوهای خورشیدی در آسمان می‌شوند.

نظرات 5 + ارسال نظر
لعیا یکشنبه 5 اردیبهشت 1389 ساعت 11:46 http://www.pggshop.com/list.php

سلام
دوست عزیزم
خیلی سایت توپی داری[دست]


من یک فروشگاه اینترنتی دارم این صفحه لیست محصولاتمه
منتظرتم

با تشکر
لعیا
لطفا بیا مرسی
[گل]

ابی یکشنبه 5 اردیبهشت 1389 ساعت 11:53 http://www.iranfishing.ir

سلام سلام
خیلی وبلاگ باحالی داری ازت خوشم اومد گفتم حیفه نظر نداده از وبلاگت برم.
لطفا تو هم بیا توی وبلاگم و نطر بده منتظرتم

قربانت و مرسی

avr یکشنبه 5 اردیبهشت 1389 ساعت 11:55 http://www.cn3co.com/?ref=avrms

از همین الان به جمع ثروتمندان اینترنتی بپیوندید




کسب درآمد از اینترنت

ماهیانه 500 هزار تومان

بدون نیاز به ایگولد و سایر بانکهای اینترنتی

واریز درآمد شما به حساب بانکی شما در ایران (سیبا – سپهر)

بدون نیاز به کارکردن با سایتهای کسب درآمد – پی تی سی – وبمستر و حتی نرم افزارهای کسب درآمد




با روزانه 4-2 ساعت کار

برای اولین بار در اینترنت

درآمد ثابت ماهیانه به دست آورید

100% تضمینی



آموزش سه روش کسب درآمد مطمئن از اینترنت فقط با 3-2 ساعت کار در روز

تنها راه کسب درآمد برای کسانیکه می خواهند از صفر و با سرمایه کم (حتی بدون سرمایه) شروع کرده و به درآمد عالی برسند.

از همین حالا شروع کنید یک فرصت استثنایی

اگهی90 یکشنبه 5 اردیبهشت 1389 ساعت 12:00 http://www.agahi90.com

درج اگهی استخدام
درج اگهی رایگان
کالا و خدمات خود را به رایگان معرفی نمایید
اگهی 90
www.agahi90.com

لعیا یکشنبه 5 اردیبهشت 1389 ساعت 12:04 http://www.clickshomar.ir

سلام
خیلی سایت خوبی داری من که لذت بردم
[دست]
من یک سایت تمام اتوماتیک تبادل لینک رایگان دارم که لیست سایتهای ایرانی را در خودش جاداده.اگر افتخار بدی و تو هم بیای با ما تبادل لینک کنی و سایتت را به این لینکستان اضافه کنی هم آمار و رتبه خودت می ره بالا و هم به بازدیدکنندگان سایت کمک می کنی تا در موضوع سایت خودت سایت خوبی مثل مال تو را پیدا کنند! [بغل]
مرسی که نظرم را خوندی [قلب]
بهم سر بزن منتظرتم لعیا
[گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد