جورواجور

همه چیز از همه جا

جورواجور

همه چیز از همه جا

رولکس ( تاج پادشاهی )

رولکس یکی دیگر از کمپانی‌های سوئیسی تولید ساعت است. ساعت رولکس یکی از معدود برند‌هایی است که در دنیا از آن به عنوان نشانه پرستیژ و جایگاه اجتماعی فرد یاد می‌شود.

رولکس بزرگترین تولید کننده ساعت‌های لوکس در جهان است و در هرروز حدود 2000 ساعت تولید می‌کند. این برند در سال 2007 در بین 100 تولید کننده کالاهای لوکس مقام اول در بین ساعت‌سازان دنیا را به خود اختصاص داده است. با اینکه مرکز اصلی این کمپانی در ژنو قرار دارد رولکس 28 شعبه با بیش از 4000 ساعت ساز در سراسر دنیا در بیش از 100 کشور مختلف دارد.


در سال 1905‌هانیس ویلسدورف و آلفرد دیویس در لندن شرکتی تاسیس کردند که کالاهای لوکس سوئیسی را وارد می‌کردند و به جواهر فروشان انگلیسی می‌فروختند. آنها ساعت‌های سوئیسی گران‌قیمت را در بسته‌هایی می‌فروختند که مخفف نام شرکت خودشان را روی آن درج کرده بودند یعنی W&D . در سال 1908 ویلسدورف برند تجاری رولکس را به نام خود ثبت کرد. کلمه رولکس که معنای مشخصی ندارد کلمه ایست که خود ویلسدورف آن را ساخته و تنها توجیه وی در ساخت چنین لغتی سادگی تلفظ آن در هر زبانی است. ویلسدورف در سال 1919 به خاطر مالیات بالایی که انگلستان برای فلزاتی چون طلا و نقره وضع کرده بود کمپانی خود را به طور کامل به سوئیس منتقل کرد وبه طور رسمی‌کارخانجات تولید ساعت رولکس را به طور مستقل در سوئیس راه‌اندازی کرد. ویلسدورف پس از مرگ همسرش در سال 1944 سهام خود را به موسسه ویلسدورف منتقل کرد؛ جایی که بخشی از درآمد این سهام صرف امور خیریه می‌شود. پس از آن نیز این سهام برای همیشه در آن موسسه ماند و سهام رولکس هیچ وقت در هیچ بازار سهامی‌عرضه نشده تا کارخانه همچنان به صورت خصوصی اداره شود.


کمپانی رولکس البته همیشه به عنوان یکی از کمپانی‌های پیشرو در صنعت ساخت ساعت مچی و لوازم جانبی مطرح بوده و در این صنعت نوآوری‌های قابل توجهی نیز داشته است. جالب است که بدانید اولین ساعت ضدآب دنیا در کارخانه رولکس ساخته شده است.اولین ساعتی در دنیا که علاوه بر نشان دادن ساعت و زمان تاریخ را نیز به صفحه ساعت آورد رولکس بود وبالاخره اولین کرونومتر‌ها در ساعت‌مچی‌های ساخت کمپانی رولکس متولد شدند.


کمپانی رولکس در سال 1931 اولین ساعت خود را که با استفاده از حرکات داخلی دست انسان کوک می‌شد را به بازار عرضه کرد. قبل از این نیز چنین ساعت‌هایی در بازار وجود داشت که تمام آنان مشکل جلو کشیدن ساعت در هنگام فعالیت زیاد مصرف کننده را داشتند اما رولکس موفق به حل این مشکل شد تا مکانیسم داخلی ساعت نیز از افزایش فشار وارده متحمل ضربه نشود.

رولکس با توسعه خاصیت مقاومت ساعت‌های مچی خود در برابر آب اولین سازنده‌ای بود که ساعت‌های مچی‌اش تا عمق 330 فوت در برابر آب مقاوم بودند. رولکس برای نشان دادن توانایی منحصربه‌فرد خود در ساخت ساعت‌های ضد آب، ساعتی طراحی و در بدنه زیردریایی کوچکی نصب کرد که به عمیق‌ترین منطقه جهان در زیر آب یعنی در گودال ماریانا واقع در اقیانوس آرام رفت. این ساعت رولکس در تمام طول مدت سفربه اعماق آب و بازگشت به طور دقیق کارکرد و نشانگر زمان در عمق 11 هزار متری اقیانوس بود. متن تلگرافی که از سوی ژاک پیکارد دریانورد به رولکس رسید چنین بود: خوشحالم بگویم که رولکس در عمق 11 هزار متری اقیانوس هم به همان‌اندازه خشکی خیره کننده و جذاب است.


رولکس علاوه بر عمیق‌ترین نقطه به مرتفع‌ترین نقطه دنیا هم صعود کرده است. سر ادمون هیلاری و تنزینگ نورگای اولین کوهنوردانی که به اورست صعود کردند نیز ساعت‌های مدل صدفی رولکس داشتند که در ارتفاع 8848 متری در قله اورست هم با دقت کار می کرد.
رولکس در حال حاضر شهرت زیادی در ساخت ساعت‌های مخصوص دریانوردی و حرکت در زیر آب، هوانوردی و کوهنوردی دارد.این کمپانی در سال 1971مدل‌های "رولکس زیر دریایی" و "رولکس صدفی" را رونمایی کرد. در این ساعت‌ها از یک سوپاپ آزاد کننده هلیوم استفاده شده که در شرایط تقلیل فشار گاز هلیوم در ساعت آزاد می‌کند.کمپانی رولکس هم چنین مدل GMT Master ıı را برای خلبانان که در مسافت‌های طولانی بین قاره‌ای پرواز می‌کنند ساخته است. این مدل با پیشرفت‌های بعدی برای کوهنوردان نیز عرضه شد تا در مرتفع‌ترین نقطه دنیا یعنی اورست هم دقیق‌ترین ساعت برای سنجش زمان باشد.


ساعت‌های رولکس غیر از زنانه و مردانه بودن به 3 دسته کلی تقسیم می شوند که شامل مدل همیشه صدف (Oyster Perpetual) حرفه‌ای (Professional) و سلینی (Cellini) می‌باشد و هرکدام از این گروه‌ها شامل مدل‌های متفاوت با کاربردهای گوناگون است.
در ساخت ساعت‌های رولکس از فلزاتی چون طلا، نقره و پلاتین استفاده می‌شود و شیشه این ساعت‌ها نیز از یاقوت کبود است که مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد و به سادگی خش نمی‌شود. یکی از مهمترین ویژگی ساعت‌های رولکس بند‌های آن است که طراحی زیبا و منحصربه‌فردی به خصوص در مدل‌های Oyster دارد. علاوه بر آن طراحی قفل‌بند آن به گونه‌ای است که به سادگی باز و بسته می شود. قیمت‌های جهانی ساعت‌های رولکس گستره وسیعی دارد و از ساعت‌های متوسط تا بسیار گران‌قیمت را دارد. مدل Oyster این ساعت از 4500 دلار تا 9200 دلار قیمت دارند و ساعت‌های مدل غواصی یا Submariner بین 20 تا 28 هزار دلار می‌ارزند و ساعت‌های اسپرت رولکس هم از 3000 یورو به بالا قیمت دارند.


رولکس مدل‌های اسپرت مناسبی هم دارد که در بازار اروپا جوانان بسیاری راجلب کرده و البته به علت لوکس بودن و قیمت گزاف حتی ورودش هم به ورزش‌های خاصی چون گلف و تنیس بوده است. برای سنجش زمان در مشهورترین مسابقات تنیس جهان یعنی گرنداسلم ویمبلدون و ملبورن استرالیا از زمان‌سنج‌های رولکس استفاده می شود. از طرفی بزرگان این ورزش هم از طرفداران رولکس هستند. راجر فدرر مرد شماره 2 تنیس جهان و آنا ایوانویچ کسی که تا چندی پیش بهترین تنیسور زن در جهان بود از تبلیغ‌کنندگان اصلی این ساعت هستند.


شاید دانستن این نکته هم برایتان جالب باشد که محبوب‌ترین ستاره سینمایی دهه 60، پل نیومن یک ساعت رولکس مدل Daytona بر دست خود می بست که آن را از همسرش هدیه گرفته بود. پشت این ساعت نوشته شده بود: آهسته بران.


علاوه بر این‌ها ساعت‌های رولکس دارای یک شماره سریال می باشند که در هنگام خرید برای استفاده مشتری از گارانتی و خدمات پس از فروش ثبت می‌شود به واسطه همین مشخصه بود که در سال 1996 پلیس انگلیس توانست معمای یک قتل را باز کند. تنها وسیله شناسایی جسدی که در کانال انگلیس پیدا شد همان ساعت مچی رولکسی بود که بر دست داشت. از روی شماره سریال ساعت هویت جسد شناسایی شد و سپس با توجه به زمان ساعت که تا چند ساعت پس از مرگ و عدم وجود نبض در مچ از کار افتاده بود تاریخ و زمان قتل مشخص شد که این نکات به دستگیری قاتل کمک شایانی کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
عباس یکشنبه 19 دی 1395 ساعت 12:13

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد